Mainos: Citymarket Klaukkala

Klaukkalainen kauppa kokoaa koko kylän yhteen – välillä hölkätään ja välillä herkutellaan

Klaukkalan K-Citymarket on vahva osa yhteisön elämää ja tavoittaa toimillaan käytännössä koko kylän ikään katsomatta.

Klaukkalan K-Citymarketissa on kokoonsa nähden valtava valikoima, tuotteet ovat helposti käden ulottuvilla. –Tila riittää myös buffetpöydän tarjoiluihin, Klaukkalan K-Citymarketin kauppias Tomi Huuho nauraa, – Meillä ei koskaan sanota ”ei kuulu valikoimaamme”.

Mainos | – Mielestäni jokaisen yrityksen velvollisuus on antaa takaisin yhteisölle, jossa toimii, K-Citymarket Klaukkalan kauppias Tomi Huuho kertoo.

Reilun 13 tuhannen asukkaan Klaukkalassa on paljon lapsiperheitä. Itsekin teini-ikäisten lasten isänä Tomi haluaa tukea lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Jos tuotekirjo kaupassa on laaja, niin on myös tuettu lajikirjo: jalkapallo, jääkiekko, koripallo, lentopallo, yleisurheilu.

– Teemme paikallisten urheiluseurojen ja vanhempien kanssa yhteistyötä. Haluan myös tavoittaa alueen nuoria yhteiskuntavastuullisessa mielessä. Olen kiertänyt kertomassa 9-luokkalaisille kauppiasyrittäjyyden polusta. Kauppa lahjoittaa stipendejä ansioituneille koululaisille, muistaa päiväkotilaisia. Tavoittaa käytännössä koko kylän, ikään katsomatta.

Vahva yhteisöllisyyden tunne näkyy myös tapahtumien järjestämisessä. Klaukkalan Citymarketissa syödään kesällä yhdessä pitkien pöytien ääressä lohisoppaa tai hernekeittoa. Itsenäisyyspäivänä hölkätään, ja joulukirkossa hiljennytään. Joululounaalle kutsutaan koko kylä.

– Se onkin aikamoista järjestelyä, kun kaupan sisälle rakentuu pitkä buffetpöytä, josta tarjoillaan pari tuhatta annosta päivän aikana. Kaupan ruokahävikki kulkee seurakunnan ja auttavien järjestöjen kautta tarvitseville. Klaukkalan K-Citymarket palvelee yhteisöä monilla eri tavoilla.

Tilataan, jos se vaan Suomesta löytyy!

Klaukkalan K-Citymarket on oikea runsauden sarvi. Myymäläpinta-alaan nähden tuotteita on melkein tuplaten normikauppaan verrattuna.

– Valitsimme säästää käytävätilavuudessa tuotevalikoiman sijaan, kauppias Tomi Huuho kertoo,

– Hyllyt ovat niin täysiä, että melkein notkuvat, hän nauraa.

Asiakkaiden kuunteleminen on Klaukkalan K-Citymarketin toiminnan kärkenä. Valikoimaa ja vaihtuvuutta käydään läpi päivittäin.

– Haluamme tarjota ihmisille mitä he haluavat. Käytävillä voi olla ahdasta tuotevalikoiman runsauden johdosta, mutta sillä näytämme, että olemme täällä asiakkaita varten. Tavallisesti tämän kokoisessa kaupassa on valikoimissa suunnilleen n. 15 000 tuotetta. Meillä niitä on vaihtelevasti jopa 23 000. Tilaamme toivotun tuotteen, jos se vaan Suomesta löytyy. Olemme vieneet oliiviöljyvalikoimankin niin pitkälle kuin hyllyn kantokyky riittää, Huuho kertoo.

Lähiseudun tuotteet ovat luonnollinen valinta

Maalaispitäjän Citymarketin on luonnollista pitää valikoimissaan paikallisten viljelijöiden tuotteita. Varsinkin vihannes- ja juuresosastolla lähituotteet näkyvät. Viljelijät ovat itse tarjonneet tuotteitaan tai asiakkaat ovat toivoneet. Esimerkiksi Männistön perunat tulivat valikoimiin asiakkaan vinkkauksella.

Maalaispitäjän K-Citymarket elää osana yhteisöä. Paikalliset tuotteet ovat vahvasti esillä.

– Siitä lähtien kaikki perunamme ovat tulleet tältä paikalliselta toimittajalta. Lähiseudun tuotteet ovat valikoimassamme itseisarvo. Kun maa-artisokka-viljelijäpariskunta tuli maistattamaan emännän juuri keittämää keittoa asiakkaillamme, olimme jälleen myytyjä – keitto vei kielen mennessään. Kysyntä on ollut jatkuvaa.

Liha- ja kalatiskillä on rutkasti enemmän pituutta kuin kaupan neliöt antaisivat ymmärtää. Palvelutiski on avoinna joka päivä. Tuoretta kalaa saa vaikka sunnuntaina.

– Moni on yllättynyt älyttömästä valikoimastamme, Huuho nauraa.

– Takatilamme ovat pienet, joten tuotteiden kierto on suuri, uusia tuotteita tulee valikoimiimme viikoittain.

– Se, mitä häviämme väljyydessä, annamme takaisin lukuisina tuotevaihtoehtoina ja nopealla reagoinnilla tuotekyselyihin.

Alue ja kauppa kasvavat yhdessä

– Olen aloittanut tässä kylässä kauppiaana 24-vuotiaana vuonna 1991, K-Citymarketissa vuonna 2008. Monet työntekijät ovat ehtineet jäädä eläkkeelle. Olemme kasvaneet yhdessä ja luoneet kauppaamme lämpimän yhteisön. Tehtävänäni on mahdollistaa työntekijöiden hyvinvointi, he kantavat tätä liikettä. Suurin osa työntekijöistä tulee tältä alueelta tai on täältä kotoisin. Yhteisöllisyyden tunne on vahva.

Kun alue kehittyy, se on aina askel parempaan. Kaikki kulkevat käsi kädessä, vetovoima kasvaa, kun toiminta on vireää ja palvelut ovat helposti saatavilla.

– On ollut mahtavaa olla muutoksessa mukana! Tämä alue on minulle tärkeä. Näytän välittämiseni kauppiastyöni kautta. Kauppiasurani varrella olen saanut palvella useita sukupolvia.

Alueen kehittyminen on tuonut uusia kasvoja. Klaukkalan K-Citymarketille on vain 10 minuutin ajomatka ruuhkaiselta länsi-Vantaalta. Asiakas luonnollisesti valitsee kauppapaikkansa, ja Huuho tarjoaa tähän vaihtoehtoa. Yhdestä risteyksestä eri suuntaan käännyttäessä päätyy keskelle rauhallista kyläidylliä.