Mainos: Tempur

Auts! Selkää särkee aamulla ja olo on voimaton - taustalla usein yksi ja sama syy

Työergonomiaan panostetaan paljon, mutta nukkumisergonomia on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Aamulla olon kuuluisi olla virkeä, levännyt ja energinen. Monet kokevat kuitenkin herätessään voimattomuutta, kankeaa oloa ja kivistävää selkä.

Mainos | Selkäkipu on yleinen vaiva, joka voi johtua monesta syystä. Jos sitä kuitenkin on yöllä ja aamulla juuri herätessä, voi sen takana olla huono nukkumisergonomia. Silloin huomio kannattaa kiinnittää siihen, millaisella patjalla ja tyynyllä yönsä viettää.

Vanha, kulunut, kuoppaantunut tai liian pehmeä tai kova patja ei kykene tukemaan kehoa oikein yön aikana. Se ohjaa kehon epäergonomiseen asentoon, mikä aiheuttaa monille selkäkipuja.

Aamuinen selän jäykkyys ja kankeus voivat johtua huonosta patjasta tai tyynystä ja epäergonomisesta nukkuma-asennosta, kun lihakset, nivelsiteet ja nivelkapselit eivät ole päässeet palautumaan yöllä lepopituuteensa.

Olemme tyynyn ja patjan armoilla koko yön

Työergonomiaan ja nyt ergonomisiin kotitoimistoihin panostetaan koko ajan enemmän. Sähköpöydistä, satulatuoleista ja TEMPUR-tukityynyistä on tullut toimistojen arkea. Mutta kuinka usein tulet ajatelleeksi sitä, millaisessa asennossa vartalosi on nukkuessasi?

Unen aikana olemme tiedottomassa tilassa, jossa emme pysty itse vaikuttamaan ergonomiaamme tai parantamaan asentoamme. Makuuasennossa jokainen kehon osa tarvitsee erillistä tukea.

Siksi on ensiarvoisen tärkeää valita patja ja tyyny niin, että ne tukevat nukkumisasennon mahdollisimman luonnolliseksi koko yön ajan.

TEMPUR-patjat muotoutuvat yksilöllisesti kehon lämmön ja painon mukaan, ja antavat näin parhaan mahdollisen tuen vartalolle koko yön ajan. Tällaisilla patjoilla on todettu olevan positiivinen vaikutus selkäkipuun, selän jäykkyyteen ja hartiakipuun.

Tutkimuksissa on huomattu myös puolikovan patjan lievittävän selkäkipuja kovaa patjaa paremmin. Itselleen sopiva patja kannattaa kuitenkin aina valita nukkumisergonomiaa tuntevan ammattilaisen kanssa, eikä ostaa tyynyä ja patjaa varastomyymälöistä tai itsepalveluna marketista.

Tyynyn valinnassa tulee lähteä nukkumisasennosta. Kylki- tai selinmakuulla nukkuville sopivat lähes kaikki TEMPUR- tyynymallit, mutta erityisesti Millennium-tyynyjä suositellaan parantamaan nukkumisergonomiaa. Vatsallaan nukkuville ergonomisin vaihtoehto on siivekkeellinen Ombracio-tyyny, joka sopii kaikkiin nukkuma-asentoihin. Original-tyyny taas tukee kylkimakuulla nukkujaa parhaiten.

Testaa mikä tyyny sopii sinulle: Tempurin tyynynvalintakone

Syyllinen on liian vanha tai vääränmallinen tyyny ja patja

Patjan ja tyynyn valinnalla on selvä vaikutus paitsi selkä- ja hartiasärkyihin, myös yleiseen vireyteen. Tempurin teettämässä patja- ja tyynytutkimuksessa kävi ilmi, että kehon lämmön mukaan muotoutuva patja (kuten TEMPUR) tukee selkää perinteisiä patjoja paremmin. Näillä patjoilla nukkuvat raportoivat myös kokevansa itsensä vähemmän fyysisesti voimattomammiksi verrattuna esimerkiksi joustinpatjoilla nukkuviin.

Selkäkipupotilaat kokevat tyypillisesti itsensä väsyneiksi ja voimattomiksi aamulla. ”Hyvä patja ja nukkumisolosuhteet ylipäänsä ovat erittäin tärkeitä ihmisten jaksamisen kannalta. Jos uni ei ole lepoa ja virkeyttä antavaa, se ei ennaltaehkäise stressiä tai uupumusta.”, tutkimuksen tarkastanut fysiatrian professori Olavi Airaksinen selittää.

Huono nukkumisergonomia aiheuttaa siis paitsi fyysistä särkyä ja rasitusta, myös heräilyä ja liikehdintää yön aikana. Erityisesti herääminen kesken syvän unen, eli REM-unen, heikentää merkittävästi unen virkistävää ja palauttavaa vaikutusta.

Lähteet:

Tutkimusesite; Erilaisten patjojen ja tyynyjen vaikutukset nukkujan fyysisiin tuntemuksiin Humaloja, A & Kinnunen, H. 2012. Pirkanmaan ammattikorkeakoulu.

Nukkumisergonomian kartoitus ja -opas Tempur Sealy Suomi Oy

Varaa yksityinen aika lähimpään myymälääsi täältä tai juttele kanssamme verkkosivujen chatissa!

Tilaa ilmainen opas ja kuvasto täältä.