Mainos: Tempur

Moni nukkuu riittävästi mutta on silti väsynyt - korkeushyppääjä Linda Sandblom tutki untaan ja antaa vinkit unen laadun parantamiseen

Firstbeat-mittaus osoitti, että Lindan unen palauttavuudessa oli parantamisen varaa. Vaihto Tempuriin toi todella merkittävän parannuksen palautumiseen.

Mainos | Hyppy 191 cm korkeuteen ja Suomen halliennätykseen näyttää helpolta. Lyhyehkö vauhti, ponnistus ja alastulo – sitten tuuletus, jossa on aluksi epäuskoa: ylitinkö riman todella?

Korkeushyppääjä Linda Sandblomin onnistuneen suorituksen taustalla on tietysti valtava määrä harjoittelua ja lajin biomekaniikan ymmärtämistä. Miten vauhti rakentuu, ponnistuksen kulmanopeusmuuttujat, vartalon kallistukset, vapaan jalan työ ja elastisen energian maksimaalinen hyödyntäminen vain muutama seikka mainittuna.

Linda halusi analysoida perusteellisesti myös tärkeimmän palautumisen lähteensä, eli nukkumisen. Tempurin koulutetun nukkumisergonomian asiantuntijan (KNA) avulla nukkuminen pilkottiin osa-alueisiin, joita tarkastelemalla hahmottui hyvän unen kaava: unen huolto, nukkumisergonomia ja yksilöllisesti Lindalle valittu vuode, tyyny ja peitto.

Omien tuntemusten tulkiksi yövalmennukseen rekrytoitiin myös Firstbeat-mittaus yksilöllisellä puhelinvalmennuksella. Firstbeat on kansainvälinen hyvinvoinnin, huippu-urheilun ja kuluttajatuotteiden parissa toimiva yritys, jonka kehittämä sydämen sykevälianalyysi auttaa parantamaan suorituskykyä ja hyvinvointia. Monitieteiseen tutkimukseen perustuva mittaus tuottaa objektiivista ja yksilöllistä tietoa stressistä, palautumisesta ja liikunnan vaikutuksista.

Aika ennen Tempuria

Lindalle tehtiin kolmen vuorokauden Firstbeat-mittaus toukokuussa ennen Tempur-vuoteen hankintaa ja uudestaan syyskuussa Tempurin käyttöönoton jälkeen.

Mittauksen mukaan Lindan unijakso oli toukokuussa pituudeltaan yli suositusten, mutta palautuminen jäi kahtena ensimmäisenä yönä kohtalaiseksi. Yhtenä tekijänä tässä on todennäköisesti ollut alkoholi, jota Linda oli nauttinut 1–2 annosta kahta ensimmäistä yötä vasten. Lisäksi Linda kertoi päivien sisältäneen paljon puuhastelua verrattuna tyypillisiin treenivapaisiin päiviin. Kolmantena yönä unen palauttavuus oli edellisiä öitä parempaa, vaikka parantamisen varaakin vielä jäi. Lindan mukaan kyseessä oli tyypillinen lepopäivä. Näiden kolmen yön keskiarvo oli Firstbeat-mittauksen pisteissä 63/100, mikä on hieman ikäluokan keskiarvoa heikompi. Unen osalta jäi paljon parannettavaa ja Linda koki itsekin, ettei nukkunut riittävästi.

Moni tunnistaa tilanteen, jossa määrällisesti unta tulee riittävästi, mutta se ei silti tunnu vievän väsymystä pois. Silloin huomiota tulee kiinnittää unen palauttavuuteen ja nukkumisergonomiaan, joka vaikuttaa esimerkiksi heräilyyn ja kääntyilyyn yön aikana.

Vaihdettuaan TEMPUR -tyynyyn, -sänkyyn ja -peittoon Linda kertoo nukkuvansa paremmin ja olevansa päivällä virkeämpi paremman nukkumisergonomian ansiosta. 

Sänky vaihtui, palautuminen parantui

Tempur-sängyn, -tyynyn ja -peiton hankkimisen jälkeen Lindan unen palauttavuus on parantunut todella merkittävästi Firstbeat-mittauksenkin mukaan.

Keskiarvoksi on tullut miltei täydet eli 94/100 pistettä, kun Lindan ikäluokan keskiarvo unen palauttavuudelle on 64 pistettä, mikä kertoo siitä, että useimpien uni ei ole laadukasta, vaikka olisi pitkääkin.

Keskiarvo parantui peräti 31 pisteellä. Linda itse koki nukkuvansa riittävästi Tempurilla ja olleensa vähemmän stressaantunut kuin vanhalla patjalla nukkuessaan.

Myös stressin ja palautumisen taso on parantunut. Laadukkaalla unella on suurin vaikutus siihen, kuinka palautuu päivän stressikuormasta.

Onko niskat jumissa? Uuden tyynyn valinnassa auttaa tyynynvalintakone

Yöllinen heräily väheni 58 prosenttia

Vanhalla tyynyllä ja patjalla Linda koki myös kääntyilevänsä paljon ja tunsi puutumisen ja jäykkyyden tunnetta selässä. Hänen oli vaikea löytää mukavaa nukkumisasentoa.

- Olisinpa hankkinut TEMPUR-sängyn aikaisemmin. Uni ja palautuminen ovat parantuneet paljon! Linda tiivistää kokemuksiaan uudesta unestaan.

Selvitä mikä patja sinulle sopii - kokeile patjanvalintakonetta.

Yksi Lindan tavoitteista oli mennä aikaisemmin nukkumaan, ja nukkumaanmeno aikaistuikin noin tunnilla yössä. Hän myös pyrki vähentämään puhelimen käyttöä ilta-aikaan, aloittamaan rauhoittumisen kello 21 ja lopettamaan TV:n katselun vuoteessa. Linda kokee, että myös nämä muutokset ovat omalta osaltaan parantaneet unen laatua.

Parempi unenlaatu näkyy muun muassa siinä, että Lindan päiväunien tarve on vähentynyt noin 40 prosenttia.

Lindan vinkit unenlaadun parantamiseen:

– Nuku viileässä ja pimeässä makuuhuoneessa. Makuuhuoneen lämpötila 17-19 C astetta, vanhemmilla ihmisillä se voi olla

korkeampi. Lämpöä tasaava peitto on tärkeä apuväline viileässä nukkumiseen.

– Mene ajoissa vuoteeseen. Jos nukkumisaikasi on 8 tuntia, vuoteessa ololle on hyvä varata 9 tuntia.

– Tarkista, ettei nukkuma-asennossasi selkäranka ole kiertynyt tai taipunut vaan rangan tulisi olla suorassa.

– Jos koet aamuista selkäjäykkyyttä tai -kipua, voi olla, että patja tai tyyny täytyy vaihtaa ja/tai korjata nukkumisasentoa. Tempur toi minulle parempaa palautumista, suosittelen lämpimästi.

– Käänny Koulutetun nukkumisergonomian asiantuntijan puoleen sänkyhankinnoilla: nukkumisergonomia.fi

Varaa yksityinen aika lähimpään myymälääsi täältä tai juttele kanssamme verkkosivujen chatissa!