Mainos: Tempur

Unilääkäri varoittaa univajeesta: moni masentuu tai paino nousee. Mikä avuksi?

Yksi tai kaksi heikosti nukuttua yötä ei vielä aiheuta vakavaa univajetta, mutta jos huonoa unta jatkuu viikosta ja kuukaudesta toiseen, ulottuvat univajeen vaikutukset elämän kaikkiin osa-alueisiin. Lue asiantuntijoiden vinkit ja faktat!

Huono uni vaikuttaa kaikkiin elämän osa-alueisiin, joten hyvään ja riittävään uneen on syytä satsata, kuten nukkumisen apuvälineisiin: sänkyyn, peittoon, tyynyyn ja unimaskiin.

Mainos | Unen merkitystä ihmisen terveydelle ei voi korostaa liiaksi, sillä uni vaikuttaa terveyteen. Ihminen ei pärjää nukkumatta, sanoo unilääkäri ja dosentti Henri Tuomilehto.

- Uni vaikuttaa kaikkeen, ja kun se on vähissä, myös se vaikuttaa kaikkeen. Se näkyy siinä millainen olet, miten käyttäydyt ja mitä elimistössäsi tapahtuu. Uni säätelee kaikkea. Siitä huolimatta uni on monille asia, josta nipistetään ensimmäisenä silloin, kun aika on kortilla. Valtaosa niistä ihmisistä jotka väittävät pärjäävänsä vähällä unella, huijaavat itseään.

Unen vaikutukset mielenterveyteen ovat selvät

Mieti omaa olotilaasi: minkälainen olosi on silloin, kun takana on liian vähän unta? Useimmilla olo huonosti nukutun yön jälkeen on melankolinen ja jopa ahdistunut. Se ei ole ihme, sillä huono uni vaikuttaa mielialaan, ja vaikutukset voivat olla erilaisia ihmisestä riippuen.

- Mitä pidempään huonounisuus jatkuu, sitä enemmän riski masentuneisuuteen lisääntyy. Toiset muuttuvat apaattisiksi, toiset ovat kireitä kuin viulunkieli ja ärsyyntyvät helposti. Osalla taas keskittymiskyky alkaa heikentyä. On iso joukko erityisesti nuoria, joissa masentuneisuuden lähde on juurikin huonossa unessa, Tuomilehto listaa ongelmia.

Huonosti nukutut yöt voivat aiheuttaa painonnousua

Uni ja ravitsemus kulkevat käsi kädessä, ja siinä missä hyvä ravitsemus tukee unta, voi huono uni vastaavasti heikentää hyvää ravitsemusta. Univajeen on osoitettu lisäävän ruokahalua ja mieli tekee etenkin hiilihydraatteja. Lisäksi unen puutteella voi olla vaikutuksia myös rasva-aineenvaihduntaan.

- Univajeisen ihmisen on hyvin vaikea noudattaa terveellistä ruokavaliota, toteaa Henri Tuomilehto.

Monet syyttävät tästä huonoa itsekuria, jos herkut maistuvat erityisesti ilta-aikaan. Syy ei kuitenkaan ole aina itsekurissa, sillä hormonit säätelevät mielitekojen toimintaa, joten ilmiö on osittain selitettävissä fysiologisilla faktoilla.

- On paljon näyttöä siitä, että univaje sekoittaa hormonitoimintaa. Kun kylläisyyshormonin toiminta sekoaa, univaje ja painonnousu ovat suorassa yhteydessä toisiinsa, Tuomilehto tarkentaa.

Jos paino nousee ja takana on lukuisia huonosti nukuttuja öitä, kannattaakin unilääkärin mukaan tavoitella ensimmäisenä painonpudotuksen sijaan hyvää ja riittävää unta.

Univaje heikentää paitsi energiatasoa myös suorituskykyä

On ilmiselvää, että mitä huonommin nukkuu, sitä vähemmän jaksaa. Tämä koskee niin raskaita urheilusuorituksia kuin perusarkeakin.

- Jos ihminen ei nuku, hän ei myöskään palaudu. Jos puhutaan lyhytaikaisesta tilanteesta, esimerkiksi yhdestä tai kahdesta huonosti nukutusta yöstä, ei niistä kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, muistuttaa unilääkäri.

Mitä raskaampi arki on, sitä enemmän palautumiseen, eli hyvään uneen, kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota.

Esimerkiksi älypuhelimen käyttö unta odotellessa voi viivästyttää nukahtamista entisestään. 

- Se olotila, mikä on aamulla, on määritelty edellisen yön aikana. Jos uni on ollut hyvää ja sitä on ollut riittävästi, sitä todennäköisemmin herää hyvällä tuulella. Hyvät ja riittävän pitkät yöunet ovat ratkaisu moniin ongelmiin, sillä uni on ihmisen tärkein energianlähde, Henri Tuomilehto summaa.

Laadukasta unta edistää muun muassa hyvä nukkumisergonomia, johon on helppo vaikuttaa. On hyvin yksilöllistä, mitkä nukkumisolosuhteet ovat kenellekin hyvät ja mitä niillä haetaan, joten jokaisen kannattaa satsata juuri itselle tärkeisiin asioihin.

- Esimerkiksi hyvä sänky, peitto tai tyyny ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Ne ovat asioita, joihin jokainen voi itse vaikuttaa. Oman unen eteen kannattaa tehdä se, mitä on itse tehtävissä, Henri Tuomilehto suosittelee.

Oikeanlaisen sängyn valinta vaatii asiantuntemusta

Fysioterapeutti ja nukkumisergonomian asiantuntija Jukka Tujunen Tempurilta opastaa työkseen ihmisiä valitsemaan omalle keholle ja nukkuma-asennolle sopivat tyynyt ja patjat.

– Valitettavasti useimmat suomalaiset nukkuvat epäsopivilla sängyillä ja tyynyillä. Ne on hankittu joko itsepalveluna tai alennusmyynnistä, jolloin niiden valinnassa ei ole kiinnitetty huomiota yksilölliseen nukkumisergonomiaan. Tietous nukkumisergonomian tärkeydestä on kasvanut vasta viime vuosina, Tujunen sanoo.

– Nyt on mahdollista kääntyä asiantuntijan puoleen sänky- ja tyynyostoksilla. Esimerkiksi Tempurilla kaikki myyjät ovat koulutettuja nukkumisergonomian asiantuntijoita (KNA). He osaavat suositella jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti sopivat tyyny-, patja-, vuode- ja muut ratkaisut sekä opastaa keskeisissä unenhuollon kysymyksissä.

Nukkumisergonomia.fi -sivustolta voi myös ladata nukkumisergonomian oppaan tai katsella nukkumisergonomiaan liittyviä videoita. Fysioterapeutti Tujunen suosittelee varaamaan ajan asiantuntijalle, jotta saa parasta opastusta kaikessa rauhassa. Varaa aika nukkumisergonomian asiantuntijalle osoitteesta www.sleepcenter.fi/varaa-aika/

Tilaa ilmainen TEMPUR-kuvasto, jossa käyttäjäkokemuksia ja univinkkejä osoitteesta: https://fi.tempur.com/tilaa-tempur-kuvasto.html