Mainos: K-Citymarket Vantaa

Uutta kaikki - jotta kaupassa olisi kiva käydä

Mainos | K-Citymarket Jumbon kauppias Sami Hertell esittelee lattiasta kattoon uudistunutta myymäläänsä silmin nähden iloisena ja tyytyväisenä.

- Täällä on tehty vilkasta kauppaa 20 vuotta, joten nyt oli aika uudistua. Tämä on suurin muutos, mitä Citymarketin historiassa on tehty. Meillä on kaikki täysin uutta, hän kertoo.

Uudistuksessa myymälän jokainen osasto on mietitty omana kokonaisuutenaan, eli kaupan sisällä on kuin monta kauppaa, joista jokaisella on oma liikeideansa, mutta kokonaisuutta isossa kuvassa täydentävästi.

Hertellin mukaan suurimmat muutokset näkyvät asiakkaalle kala-, liha-, hedelmä ja vihannes -osastoilla, sekä kokonaan uudessa ravintola-alueessa, Food Courtissa, joka aukesi asiakkaille viime torstaina. Sellaista ei ole Suomessa ennen nähty.

Food Courtissa ravintolan ja kaupan rajat hämärtyvät. Alueella on yhdeksän pistettä, missä ruoat valmistetaan paikan päällä. Annokset voi nauttia paikan päällä, tai ostaa kotiin vietäväksi.

- Meiltä löytyy muiden muassa hotellityyppinen aamupalabuffet, runsaasti lounasvaihtoehtoja katuruoasta kanaan, omassa kiviarinauunissa paistetusta artesaanipitsasta Fish and chipsiin kotimaisella kuhatwistillä, aasialaisen keittiön lähinnä japanilaiseen reseptiikkaan perustuvista herkuista kanadalaisten ranskalaisiin perunoihin perustuvaan poutineen unohtamatta meidän voileipätyyppisiä ratkaisuja ja Jumbon legendaarisia patonkeja, Hertell luettelee.

Food Courtissa on myös anniskeluoikeudet, joten viinit, samppanjat, kuohuviinit, Rieslingit, sekä oluet ja lonkerot löytyvät ruokien kyljessä nautittaviksi.

- Ajattelemme, että hyvä viini ja ruoka linkittyvät yhteen. Jatkossa järjestämme myös tasting-tilaisuuksia. Aloitamme kuohuviini- tastingilla, Hertell kertoo.

Myymälässä on lisäksi Cafeteria kattavalla valikoimalla erikoiskahveja, oma jäätelötehdas, Suomen suurin irtokarkkivalikoima, sekä oma leipomo ja konditoria, jossa leivät ja leivonnaiset tehdään alusta loppuun itse.

- Aamuneljältä pöydällä on jauhosäkkejä, aamukahdeksalta valmiita leipiä, Hertell myhäilee.

Hän kertoo, että vahvoja panostuksia on tehty myös erikoisruokavalioihin, kuten gluteenittomiin ruokiin. Eikä siinä kaikki.

- Perustamme hedelmä- ja vihannesosaston yhteyteen Fruit kioskin, jossa smoothiet, pilkottujen hedelmien annokset ja muut terveelliset herkut tehdään paikan päällä, hän lisää.

Kaiken kaikkiaan Citymarket Jumbon valikoimassa on liki 30 000 elintarviketuotetta. Myymälän kokonaisuudistus on mittakaavaltaan valtava, mutta siihen ryhtyminen ei kauppiasta hirvittänyt.

- Tämä on minulle minulle ja puolisolleni viides kauppapaikka. Takana on muun muassa kaksi uusperustantakauppaa ja yksi myymälän kokonaisuudistus. Aiemmissa uudistuksissa on aina jäänyt jokunen toive toteuttamatta. Jumbossa kaikki palikat, jotka ovat 13 vuoden aikana jääneet harmittamaan, on pystytty toteuttamaan. Tämä kauppa on unelmieni täyttymys, hän sanoo.

Hertellin mukaan Jumbon Citymarket pystyy tarjoamaan asiakkailleen sellaista, mitä ei ole totuttu päivittäistavarakaupassa aiemmin näkemään.

- Ruoan lisäksi myymme elämyksiä. Haluamme näyttää, että kaupassa käynti on kivaa.

Vaikka Jumbon myymäläuudistus on valmis, ei kauppa Hertellin mielestä ole, eikä sen pidäkään olla, koskaan valmis.

- Meillä on 30 000 tuotetta, mutta haluamme lisää valikoimaa. Kuuntelemme asiakkaita ja toivomme ehdotuksia, hän vinkkaa.

Vaikka kauppa on suuri, ei se kauppiaan mielestä saa olla kasvoton.

- Puolisoni Anne-Mari Kohtamäen ja loistavan henkilökuntamme kanssa teemme täällä töitä ihmisinä ihmisille. Olemme tunteella ja sydämellä mukana, asiakkaita varten.

Viime vuosina kauppiaan elämässä on riittänyt vipinää myös työn ulkopuolella. Hän on kolmen alakouluikäisen lapsen isä.

- Nuorempana ajattelin, että ruuhkavuodet ovat urbaanilegenda, mutta saattaa niissä jotain perää olla, hän hymyilee.

Kauppias tuntee lapsiperhearjen ja tietää, että arki on vauhdikasta ja aika usein kortilla. Jumbon Citymarketin ruoan verkkokauppa onkin usein myös kauppiaan hektisten päivien pelastus. Asiakkaat arvostavat suuresti myös verkkokaupan ohessa toimivaa kotiinkuljetuspalvelua.

- Valikoima, laatu, aitous ja hyvä palvelu. Niihin me Jumbossa uskomme, kauppias kiteyttää lopuksi.