Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Mielekäs työ ja loistavat työkaverit. Asioiden tekeminen uudella tavalla. Koko organisaation työskentely saman päämäärän eteen.

”Asiakastyössä menestyy positiivisella asenteella, joustavuudella ja hyvillä vuorovaikutustaidoilla. Onnistumiset ja hyvä palaute tuovat virtaa työpäiviin, ” kertovat Vantaan Ohjaamon ja nuorten palvelun palveluesihenkilö Annika Hiltunen ja Vantaa-Kerava kuntakokeilun työnantajapalveluiden suunnittelija Sami Ahonen.

Mainos | Näin työnsä hyviä puolia kuvailevat Vantaan Ohjaamon ja nuorten palvelun palveluesihenkilö Annika Hiltunen ja Vantaa-Kerava kuntakokeilun työnantajapalveluiden suunnittelija Sami Ahonen.

– Me kaikki täällä työllisyyspalveluissa haluamme auttaa asiakkaitamme löytämään omat vahvuutensa ja pääsemään elämässä eteenpäin, olipa kyseessä sitten uusi työpaikka, työkokeilu, opinnot, yritystoiminta tai vaikka palkkatuettu työ, he kiteyttävät.

Hiltusen kipinä nuorten kanssa toimimiseen syttyi lukion jälkeen vapaaehtoistyössä nuorten ja kodittomien kanssa Hollannissa, Nigeriassa ja Jamaikalla. Myöhemmin hän valmistui kasvatustieteen maisteriksi ja plakkarissa on myös koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto.

– Kasvatustieteiden lisäksi esimerkiksi sosionomin opinnot antavat hyvän pohjan nuorten parissa työskentelyyn. Tärkeintä on kuitenkin nuorten kannustaminen ja tukeminen – elämänkokemuksestakaan ei ole haittaa, sillä Ohjaamo antaa apua monenlaisiin asioihin opiskelusta ja työllistymisestä asumiseen ja kaikkeen näiden väliltä.

Aito kiinnostus vie eteenpäin

Monipuolinen tausta on Ahosellakin. Aiemmin yksityisellä puolella muun muassa IT-alan myynti- ja konsultointitehtävissä työskennellyt Ahonen kiinnostui suunnittelijan työstä, koska mahdollisuudet hyödyntää omaa yrityspuolen asiantuntemusta ja siellä hankittua kielitaitoa kasvoivat. Asiakkaita palvellaan molemmilla kotimaisilla kielillä, mutta erityisesti sujuvasta englannista on hyötyä, sillä monien asiakkaiden tausta on ulkomailla.

– Tässä starttirahahakemuksia käsitellessä näkee hyvin oman työn vaikutuksen eli mitä kaikkea yritystoiminnan tukemisella saadaan aikaan. Haluan pistää itseni likoon uusien yritysten ja työpaikkojen luomisessa.

Koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi molemmat nostavat esiin asiakastyössä tarvittavan positiivisen asenteen, joustavuuden, sinnikkyyden ja oma-aloitteisuuden. Myös aito kiinnostus asiakkaasta, auttamisen halu sekä kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää.

”Ohjaamon tavoitteena on, että jokainen sinne tullut nuori löytäisi elämässään askeleen eteenpäin. Työ on minulle motivoivaa ja merkityksellistä,” Annika Hiltunen kertoo.

Vapaus kehittää

Viime vuodet ja erityisesti korona-aika on haastanut perinteisen käsityksen työelämästä. Myös erilaiset työn teon muodot ja etätyö ovat yleistyneet. Hiltunen kiittelee Vantaan ja Keravan työllisuuspalveluita rohkeudesta ja mahdollisuuksista tehdä asioita uudella tavalla. Kuntakokeilukin on hyvä esimerkki muutoksesta.

– Siinä yritetään oikeasti kokeilla uudenlaisia tapoja auttaa ja työllistää ihmisiä, kun samaan pöytään tuodaan laajasti osaamista eri organisaatioista.

Myös vapaus kehittää oman tiimin toimintaa on Hiltuselle tärkeää. Se on tuonut mukanaan myös oppia.

– Olen oppinut, ettei mikään korvaa ihmisen kohtaamista ja kuuntelemista ja että jo pienikin rohkaisu voi olla toiselle tosi merkittävä. On hienoa, että voin esimiehenä vaikuttaa siihen, miten työ koetaan.

Parasta on, kun kaikki menee nappiin ja asiakkaat saavat tarvitsemansa avun. Monesti he myös kiittävät hyvästä palvelusta.

– Kyllähän se positiivinen palaute motivoi meitä työskentelemään entistä enemmän sen eteen, että saadaan lisää hyviä menestystarinoita, Hiltunen ja Ahonen summaavat.

Vantaan ja Keravan työllisyyspalvelut