Pääkirjoitus: Ratikka sai lisää rahaa

Vantaa sai tällä viikolla monen muun kaupungin ja kunnan kanssa iloisia uutisia, kun Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi tukea erilaisille liikennehankkeille.

Vantaa sai rahaa ratikan suunnittelukustannuksiin. Valtio maksaa niistä 30 prosenttia, kuitenkin enintään 6,1 miljoonaa euroa.

Se, myönnetäänkö Vantaan ratikalle vielä EU-rahoitusta, selviää heinäkuun loppupuolella.

Ratikkahankkeen saama tuki liittyy pääkaupunkiseudulla vuodet 2020–2031 kattavaan Mal-sopimukseen, joka ohjaa maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistä.

Sopimusta on hierottu pitkään ja kaikkia lopputulos ei tyydyttänyt. Esimerkiksi Pisara-rataan ei myönnetty rahaa.

Vantaan valtuusto hyväksyi joulukuussa ratikan jatkosuunnittelun sillä ehdolla, että valtio tulee mukaan suunnittelukustannuksiin. Nyt tämä toteutuu.

Varsinainen ratikan rakentamispäätös tehdään Vantaalla vuonna 2023.

Aikoinaan, kun kehärataa rakennettiin, vastasi valtio noin 70 prosentin osuudesta. Nähtäväksi jää, kuinka suuren osan valtio on ratikan rakentamisesta valmis maksamaan ja kuinka suuri osa jää vantaalaisten maksettavaksi.

Keväällä arvioitiin, että ratikkahanke tulee kokonaisuudessaan maksamaan liki 400 miljoonaa euroa.

Valtion sitoutuminen hankkeeseen suunnittelukustannuksien kautta on tärkeää, mutta myös vastikkeellista.

Mal-sopimus edellyttää, että vastineeksi liikenne- tai väylärahoista kunnat sitoutuvat kaavoittamaan lisää asuntoja.

Ratikan reitin varrelle onkin tarkoitus rakentaa lisää asumista, etenkin Aviapoliksen alueelle.

Vantaan asukasmäärän kasvaessa tarvetta on sekä kohtuuhintaisille asunnoille että entistäkin sujuvammalle joukkoliikenteelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu