HSL:n aiempi reittiuudistus vei Ruskeasannalta yhteyden Tikkurilaan, menetetäänkö seuraavaksi yhteys Helsingin keskustaan?

Kirjoittajaa huolettaa Ruskeasannan tulevaisuus, jos bussiyhteyksiä heikennetään entisestään. Armi Suojanen/Arkisto

Kirjoittaja pohtii, miten bussilinjojen mahdolliset heikennykset mahtavat vaikuttaa Ruskeasannan houkuttelevuuteen asuinalueena ja asuntojen hintoihin.

Vantaan Sanomat kertoi, että HSL aloittaa Tuusulanväylällä ja sen lähiympäristössä kulkevien bussireittien tarkastelun, eli suomeksi sanottuna HSL haluaa lopettaa kyseiset linjat.

Edellisen reittiuudistuksen jäljiltä Ruskeasannalta loppui bussiyhteys Valkoisenlähteentieltä Tikkurilaan, ellei halua ensin kävellä noin kaksi kilometriä Tikkurilan jäähallille, josta sitten pääsee Tikkurilan keskustaan/rautatieasemalle seuraavat kaksi kilometriä.

Seuraavaksi on sitten ilmeisesti aikomus lopettaa myös yhteydet Helsingin keskustaan lopettamalla Tuusulanväylän bussilinjat, joilla aika moni kulkee työmatkansa Helsinkiin.

Linjojen 623 ja 643 päätepysäkit muutettiin jo aikaisemmin Hakaniemeen, vaikka kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, että 90–95 prosenttia matkustajista jäi pois Rautatientorilla silloin kun bussit vielä ajoivat sinne.

Mutta julkisen monopolin ei kaiketi tarvitse ottaa asiakkaidensa tarpeita huomioon linjoja suunnitellessaan.

Poliitikot puhuvat kyllä mielellään siitä, kuinka meidän pitäisi suosia julkisia liikennevälineitä niin työ- kuin muillakin matkoilla ja samaan aikaan huonontavat joukkoliikenteen palveluja.

Vantaan kaupungin edustaja totesi taannoin Vantaan Sanomissa kuinka parkkipaikatkin ovat enää vain tunnin paikkoja, jotta ihmiset joutuvat käyttämään julkisia liikennevälineitä tullessaan Tikkurilaan. No, miten tulet, kun ei ole millä tulla?

Johtunevatko nämä HSL:n heikennykset siitä, että Vantaa ei maksa sille tarpeeksi, vai mikä lienee syynä? Olisihan se kiva saada jotain vastiketta maksamilleen verovaroille.

Korona-aikana urheilijat ovat kilpailleet omassa kuplassaan. Onko tarkoitus, että Ruskeasannassakin pitää elää omassa kuplassa vailla liikenneyhteyksiä mihinkään? Mitähän tämä vaikuttaa tulevaisuudessa asuinalueen houkuttelevuuteen ja asuntojen hintoihin?

Vaikka ei kai sillä ole niin väliä, jos ei itse satu asumaan siellä, eihän?

Olavi Kantomaa Ruskeasanta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu