Pääkirjoitus: Pahasti yskivä puhelinpalvelu joutaa vaihtoon

Vantaan terveysasemien keskitetty puhelinpalvelu on ollut viime aikoina erityisen kuormittunut. Pahimmillaan puhelimessa on saanut jonottaa liki viisi tuntia, keskimäärin ruuhkaisina päivinä reilut kaksi tuntia.

Koska soittoja on ollut paljon, ei takaisinsoittopalvelu ole ollut käytössä. Käytännössä vantaalaisen soittajan on siis ollut pakko jonottaa puhelimessa, jos on mielinyt edistää asiaansa.

Pelkät puhelumäärät eivät silti ole syynä palvelun toimimattomuuteen, vaan puhelinpalvelu on yskinyt alusta asti enemmän ja vähemmän vaikka henkilökuntaa on palkattu lisää ja toimintaa kehitetty.

Alkuvaiheen tavoitteet siitä, että suoriin puheluihin olisi vastattu viidessä minuutissa ja takaisinsoitto olisi t ullut tunnin sisällä, kuulostavat optimistisilta.

Myös kaupungin koronapuhelin on pirissyt kuumana.

Vantaan sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava apulaiskaupunginjohtaja lupasi viime viikolla, että keskitettyä puhelinpalvelua uudistetaan. Tarkoitus on palata vanhaan systeemiin, jolloin asiakkaan oma terveysasema otti vastuuta palveluihin ohjaamisesta ja neuvoi terveysasioissa.

Keskitettyä puhelinpalvelua ei silti haudata, vaan sen kautta on tarkoitus jatkossa hoitaa muun muassa nopeasti hoidettavat asiat.

Tämä on oikea päätös, jos sillä taataan paremmat palvelut vantaalaisille ja inhimillisempi tapa hoitaa asioita.

Moni työssäkäyvä voi käydä työterveydessä ja vakuutuksen itselleen tai lapselleen ottanut voi hyödyntää yksityisten lääkäriasemien palveluja.

On tärkeää, että myös kunnallisia terveyspalveluja käyttävät pääsevät puhelimen päähän ja sitä kautta lääkärille tai hoitajalle kohtuullisessa ajassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.