Mielipide: Luhtitien jatke lisää liikenteen melua Varistossa – "Moni varistolainen tuntee olonsa jotenkin puijatuksi"

Suunnitelmien mukaan Vihdintieltä voi ajaa Myyrmäkeen Luhtitien kautta syksyllä 2022. Arkisto/Armi Suojanen

Muutama hieman nopeampi bussilinja on heiveröinen valttikortti melun lisääntymisen ja luontoarvojen tuhoutumisen rinnalla, kirjoittaja toteaa.

Jokin aika sitten (17.8.) Helsingin Sanomissa oli laaja artikkeli pääkaupunkiseudun meluisimmista paikoista. Jutun yhteydessä oli taulukko, jossa oli laskettu, kuinka monta prosenttia jostakin alueesta oli yli 55 desibelin vaikutuspiirissä.

Variston peittoalue oli 82 prosenttia ja sillä yllettiin pääkaupunkiseudun kuudenneksi meluisammaksi alueeksi. Suurin melun lähde oli tietenkin lentomelu. Selvitys oli tehty vuonna 2017.

Lue myös: Luhtitien jatke on vain 700 metriä, mutta se mullistaa kulkemisen Länsi-Vantaalla

Ja lisää melua on Varistoon tiedossa tulevaisuudessa. Nykyiseen yleiskaavaan merkityn Luhtien jatkeen suunnittelu on loppusuoralla ja lentomelun lisäksi liikennemelua työntyy alueella 1000 ajoneuvon vuorokausivauhtia.

Tien tiimoilta on pidetty vuosien aikana lukuisia asukastilaisuuksia ja kaikissa niissä on asukkailla luontoarvojen tuhoutumisen ohella tärkeimmäksi huolenaiheeksi kohonnut tien aiheuttama melu. Mitään tarkkoja lukuja ei suunnittelijoilta asiaan ole saatu vasta kun nyt, kun valitus- ja huomautuskierrokset ovat ohi.

Nyt sitten on viimein esitetty tien melumallinnus, jossa arvot ovat yli 55 desibeliä. Luku on korkea ja uskoisin, että tämäkin lukema on alakanttiin, verrattuna vuoden 2017 selvitykseen, joka koostuu Variston osalta pääosaksi lentomelusta.

HS:n artikkelin mukaan taustamelun arvioidaan olevan toiseksi tärkein riskitekijä ympäristössä ihmisten terveyden kannalta. Sen ohi menevät vain pienhiukkaset. Euroopan ympäristökeskus pitää itse asiassa jo tasaista 40 desibeliä ulkona riskirajana stressille ja unihäiriöille.

Asukkaiden huoli tien aiheuttamasta melusta ei siis ole ollut turhaa, mutta päättäjiä ja suunnittelijoita asia ei ole huolettanut.

Moni asia on tien suunnittelun kuluessa sulanut pois tai muuttunut. Liikenteen turvallisuutta lisäävä ylikulkusilta on kalliina poistettu, meluseiniä on päätetty poistaa, liikennearvio on nostettu 700–800 vuorokautisesta ajoneuvosta 1 000 ajoneuvoon ja meluarvio saatiin lopulta, mutta auttamattoman myöhään. Hyvä, tarkentuva suunnittelu ei saisi synnyttää tällaista jälkeä. Ei ihme, että moni varistolainen tuntee olonsa jotenkin puijatuksi.

Mistä löytyy se voima ja ne päättäjät, jotka uskaltavat viheltää pelin poikki tämän ilmeisen kalliin hankkeen osalta? Kaupunki on markkinoinut asukkaille tietä joukkoliikenteen paranemisella. Muutama hieman nopeampi bussilinja on heiveröinen valttikortti melun lisääntymisen ja luontoarvojen tuhoutumisen rinnalla.

Puiston halki kulkeva tie tulisi olemaan myös ikävä arpi nykyään luontoarvoja mielellään korostavan Vantaan luontokasvoilla.

Melusta huolestunut

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu