Mielipide: Luhtitien jatkeesta pitäisi tehdä joukkoliikennekatu – meluisaksi moitittu katu olisi tarkoitettu vain hiljaisille sähköbusseille

Kirjoittaja ehdottaa, että uusi katuosuus olisi tarkoitettu hiljaisille busseille, kuten sähköbusseille. Meluntorjunta ja kaahailua hillitsevät muutokset on silti aatettava kuntoon Luhtitien varrella. Arkisto/Sanna Jokela

Ehdotan, että uudesta katuosuudesta tulisi joukkoliikennekatu, jota liikennöitäisiin vähäpäästöisillä ja -meluisilla busseilla.

Variston ja Louhelan yhdistävästä Luhtitien jatkeesta on kirjoiteltu viime aikoina paljon, ja moni kokee, ettei kaupunkilaisia ole kuunneltu riittävästi hankkeen valmistelussa.

Yhdyn tähän huoleen, mutta samalla haluaisin muistuttaa, että katuhankkeella on merkittävä rooli Länsi-Vantaan tulevassa joukkoliikennelinjastossa.

Elokuussa 2022 voimaan astuva Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän uusi linjasto hyväksyttiin keväällä HSL:n hallituksessa. Luhtitien uutta katuyhteyttä tulee jatkossa käyttämään runkolinja 300 ja useita muitakin bussilinjoja.

Uudistus tarkoittaa monelle joukkoliikennettä käyttävälle varistolaiselle ajansäästöä: tarjonta lisääntyy ja junalle kuljettaessa lenkki Pähkinärinteen kautta poistuu.

Samalla Pähkinärinteen yhteydet junalle Louhelaan ja Helsingin keskustaan vahvistuvat. Luhtitietä tulisivat kulkemaan suorat bussiyhteydet myös Jumbon ja Aviapoliksen suuntaan.

Uuden katuyhteyden myötä kuitenkin liikenne, etenkin läpiajo, lisääntyy Luhtitiellä merkittävästi ja sitä kautta myös melu ja päästöt.

Asiaa helpottamaan ehdotankin, että uudesta katuosuudesta tulisi yksinomaan joukkoliikennekatu, jota liikennöitäisiin vähäpäästöisillä ja -meluisilla busseilla, kuten sähköbusseilla.

HSL tavoittelee muutenkin liki nollapäästöisyyttä vuoteen 2025 mennessä, joten liikennöinti sähköbusseilla on mielestäni täyttä realismia. Hiljaisille sähköautoille läpiajo voitaisiin toki liikenneturvallisuuden salliessa myös mahdollistaa.

Meluntorjunta (meluvallit) ja kaahailua hillitsevät muutokset tieinfraan on joka tapauksessa saatettava kuntoon Luhtitien varrella, mutta edellä esittämilläni keinoilla lisääntyvän liikenteen aiheuttamia haittoja voitaisiin merkittävästikin pienentää.

Oskari Iivarinen

diplomi-insinööri

Varisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu