Mielipide: Kuulolaitteen saamiseen tarvittiin monta käyntiä ja aikaa meni yli 8 kuukautta – ei ihme, että julkisella puolella eivät resurssit riitä

Kirjoittaja kertoo joutuneensa käymään useaan kertaan kuulokokeessa. Arkisto/Irma Jäppinen

Kirjoittaja kokee, että ennen kuin hän sai tarvitsemansa kuulolaitteen, terveydenhuollon prosessista koitui hänelle neljä täysin turhaa käyntiä.

Olen 73-vuotias ja kuuloni on pikkuhiljaa heikentynyt. Niinpä hakeuduin julkisen terveydenhuollon asiakkaaksi saadakseni kuulolaitteen.

Sain ajan sairaanhoitajalle helmikuun alussa. Hän sanoi laittavansa järjestelmään lähetteen kuulotutkimukseen. Aikaa vastaanotolla meni alle 5 minuuttia.

Sitten tuli korona ja kuulotutkimukseen tuli aika vasta heinäkuussa. Ensimmäinen tutkimus oli samanlainen, kuin aiemmin useaan kertaan työterveyshuollossa tehdyt, joten tuloksessakaan ei ollut yllätystä. Mutta sitten tuli määräys uuteen kuulotutkimukseen, joka oli vähän monipuolisempi ja kesti pitempään. Tutkimuksen tekijä sanoi laittavansa Apotti-järjestelmässä lähetteen Kuulokeskukseen, jossa sitten määritellään, minkälaisen kuulokojeen saan.

Sitten ei kuulunut mitään. Soitin Husiin, jossa lähetettä ei löydetty. Kuulokeskuksessa sanottiin, että he eivät käytä Apottia. Otin uudestaan yhteyttä Vantaan terveyskeskukseen, josta tuli kutsu lääkärikäynnille Länsimäen terveyskeskukseen.

Lääkäri sanoi kirjoittavansa lähetteen Kuulokeskukseen ja vakuutti, että se menee perille.

Aikaa meni ja Husista tuli kirje, että voin mennä yksityiseen kuulokeskukseen, mikä maksaa minulle saman kuin julkisella puolella. Oltiin jo lokakuussa ja taas tehtiin kuulotutkimus, järjestyksessä kolmas laitteilla tehty. Tulos oli sama kuin aikaisemminkin. Kuulolaitteen sain sitten seuraavalla käynnillä.

Kaikkinensa aikaa meni reilu 8 kuukautta. Käyntejä asian tiimoilta kertyi kuusi.

Lopputulosta en moiti, mutta nyt kyllä ymmärrän, miksi julkisella puolella eivät resurssit riitä. Turhia työvaiheita ja turhia käyntejä oli minusta neljä.

Mitään uutta Sotea ei minusta tarvita. Työt vain pitäisi organisoida täysin uusiksi ja poistaa turhat vaiheet. Julkisella puolella ei kukaan tunnu ajattelevan kustannuksia, ja työn organisointi on todella surkeata.

Jorma Turunen

Lue myös: Apotti sai Vantaalla heikot arvosanat – Vastaajina lähes 800 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu