Pääkirjoitus: Riittääkö viiden minuutin jonotus?

Mia Lindström

Mia Lindström

Vantaan terveysasemien puhelinpalvelu uudistui alkuviikosta. Nyt Vantaalla palataan "vanhaan malliin" eli siihen, että lääkäriaikaa ja terveysneuvontaa tarvitseva soittaa suoraan omalle terveysasemalleen.

Tähän asti toiminut yksi yhteinen numero jäi pois käytöstä.

Keskitetyssä puhelinpalvelussa oli sen liki kahden toimintavuoden aikana paikoin kohtuuttomia ongelmia.

Linjalla joutui pahimmillaan odottamaan useita tunteja, eikä takaisinsoittopalvelu ollut aina käytössä.

Nyt on tarkoitus parantaa palvelua muun muassa siten, että puheluihin pyritään vastaamaan aiempaa paremmin aamuisin, sillä silloin puheluja tulee eniten.

Lisäksi puhelut jaotellaan kiireisiin ja kiireettömiin. Jos asia on akuutti, pitäisi potilaan päästä puhelimessa läpi korkeintaan viiden minuutin jonottamisen jälkeen. Jos jättää takaisinsoittopyynnön vastataan siihen pikaisesti.

Kiireettömässä asiassa asiakkaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana.

Terveyspalvelut ja henkilökunnan riittävyys ovat korona-aikaan kovalla koetuksella. Siitä huolimatta on tärkeää, että peruspalvelut, kuten terveysasemien puhelinpalvelu, toimivat edes kohtuullisesti tai ainakin aiempaa paremmin.

Jää nähtäväksi sujuvoittaako tiistaina voimaan tullut uusi puhelinpalvelu asioiden hoitamista, vai onko edessä paluu vanhaan, jossa apua saadakseen on jonotettava kohtuuttoman pitkään.

Kaupunki toivoo asukkailta palautetta uudesta palvelusta. Sitä kannattaa antaa, jotta puhelinpalvelusta voidaan kehittää paras mahdollinen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut