Mielipide: Ammattiopintoihin pitäisi lisätä yhteiskunta-aineita – ehkä sillä saisi nuorten aktiivisuutta lisättyä

Ammatilliset opinnot ovat käytännönläheinen koulutus, mutta siitä huolimatta yhteiskunnallisten aineiden lisääminen ei olisi lainkaan pahitteeksi, kirjoittaja toteaa. Arkisto/Marika Lumme

Kirjoittaja ehdottaa, että nuorten vaikutusmahdollisuuksista kannattaa levittää reilusti tietoa ammatillisiin oppilaitoksiin.

Vantaan Sanomien haastattelussa Vantaan nuorisovaltuuston uusi puheenjohtaja esitti huolensa ammatillisten opiskelijoiden alhaisesta osallisuudesta nuorisovaltuustossa ja päätöksenteossa ylipäätään.

Ammattiin opiskelevat nuoret ovat siinä mielessä erilainen kouluryhmä, että oppilaitosopetuksen lisäksi hajaudutaan työpaikoille joskus kauaksikin opiskelupaikasta. On toki muitakin syitä alhaiselle aktiivisuudelle.

Ammatilliset opinnot ovat käytännönläheinen koulutus, mutta siitä huolimatta yhteiskunnallisten aineiden lisääminen ei olisi lainkaan pahitteeksi. Valinnaisiksi opinnoiksi voisi kannustaa ottamaan vaikkapa yhteiskuntatiedettä, siinä missä yritystalouttakin.

Kerron usein kokemukseni siitä, etten muista yläasteen yhteiskuntaopista juuri mitään. Omissa opinnoissani toisaalla ei juuri näitä aineita opiskeltu. Nuoruuden maailmassa oppiminen jäi yläkoulun jälkeen oman aktiivisuuden varaan. Onneksi olin aktiivinen, sillä olen kokenut useamman kaupungin nuorisovaltuuston päätöksenteon ammatillisen opiskelijan näkökulmasta.

Asuessani eräässä isossa kaupungissa, nuorisovaltuuston hallituksen vaalit muutettiin koko kaupungin vaaleista koulukohtaisiksi vaaleiksi. Tällä taattiin, että kaikki nuorisovaltuuston kattavat koulutusasteet tulevat edustetuiksi, myös amikset.

Toki vaaleja ei lopulta tarvinnut järjestää ja opiskelijakunta-aktiivina pidin itseäni luontevana valintana. Se kuitenkin kertoi alhaisesta tiedonsaannista.

Toimittaja kysyi 7.1. julkaistun artikkelin yhteydessä, että kuka innostaa ammattiin opiskelevaa? Ihan kaikki samat henkilöt, jotka voivat innostaa lukiolaisiakin, eikä vastuuta innostamisesta saa vierittää kolmannen sektorin hoidettavaksi.

Kannustetaan ja levitetään tietoa reilusti nuorten vaikutusmahdollisuuksista myös ammatillisiin oppilaitoksiin, sillä amisten kokema alhaisempi arvostus voi aiheuttaa haasteita uskalluksessa lähteä toimintaan mukaan.

Muistetaan kuitenkin samalla, että nuorten aktiivisuus päätösten teossa ylipäätään on turhan matalalla. Osallistuminen ei ole vain innostumiskysymys. Pitää myös tietää mahdollisuuksista, jotta voi innostua.

Jutta Vihonen

Opiskelijajärjestön puheenjohtaja, tarjoilija

Kommentoi