Vaaliareena: Opetuksen haasteet Vantaalla

Pyrkimys opettaa kaikkia oppilaita samassa ryhmässä on hyvä asia, mutta sen onnistuminen edellyttää, että oppilas saa tukea, kirjoittaja toteaa.

Koskelassa tapahtunut nuoren järkyttävä murha on syystäkin nostanut keskusteluun monia opetukseen liittyviä asioita kuten kiusaamisen, oppimisen tuen, erityisopetuksen, inkluusion, ryhmäkoot sekä vastuukysymykset.

Mielestäni inkluusio eli pyrkimys opettaa kaikkia oppilaita samassa ryhmässä on hyvä asia, mutta sen onnistuminen edellyttää, että oppilas saa tukea ja ettei ryhmäkoko ole liian suuri.

Vantaalla on perusopetuksessa noin 23 000 oppilasta. Heistä 2 624 oppilaalla on erityisen tuen päätös, kaksi vuotta sitten heitä oli 2 350. Vain osa heistä (10–20 prosenttia) on ollut täysin integroituna yleisopetukseen, muut osallistuvat opetukseen osittain tai kokonaan joko oman lähikoulunsa pienryhmissä tai kaupunkitasoisissa pienryhmissä.

Valtakunnan tasolla erityistä tukea saa noin 8,5 prosenttia perusopetuksen oppilaista, Vantaalla prosenttiosuus on siis valtakunnan tasoa korkeampi.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ on laatinut oppimisen tuen toimivuuden parantamiseksi oman seitsemän kohdan mallinsa, siihen kannattaisi kunnissa tutustua. Käsittelen mallista yhtä kohtaa, opettajamitoitusta.

OAJ on esittänyt mallin, jossa perusopetuksessa opettajia olisi luokilla 1–2 vähintään 1:18 ja luokilla 3–9 vähintään 1:20 suhteessa oppilaiden määrään. Erityisen tärkeää inkluusion kannalta olisi, että oppilaiden tuen tarve otettaisiin huomioon opettajamitoituksessa.

Erityisen tuen oppilaat laskettaisiin kertoimella 2, vieraskieliset ja tehostetun tuen oppilaat kertoimella 1,5. Vastaavanlaiset mitoitukset OAJ on laatinut myös varhaiskasvatukseen ja toiselle asteelle. Erityisopettajia pitäisi olla riittävästi, 1:100, paitsi esi- ja alkuopetuksessa 1:50.

Vantaan vuoden 2021 budjetista kasvatuksen ja oppimisen toimialan osuus on noin 30 prosenttia. Kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät asiat ovat tärkein asia, joka kuntiin jää sote-uudistuksen jälkeen. Siksi asiallinen ja jatkuva keskustelu poliitikkojen, virkamiesten, vanhempien ja oppilaiden kesken koulutukseen liittyvistä asioista on erittäin tärkeää, ei vain ennen kuntavaaleja vaan myös kuntavaalien jälkeen.

Ulla Kaukola

valtuutettu (sd.), kaupunginhallituksen jäsen

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.