Vaaliareena: Ratikka tuo rahaa palveluja varten – "Raiteet tuovat pitkäaikaisen buustin talouteen"

Ratikka on investointi, joka ensin rahoitetaan velalla, mutta sitten maksaa itsensä takaisin, jopa kaksin kerroin, kirjoittaja muistuttaa.

Lehdissä ja somessa kiivaillaan, että Vantaalla ei ole varaa ratikkaan - rahat tulee kuulemma käyttää terveyspalvelujen parantamiseen.

Ajattelevat, että on iso kunnan rahasäkki, josta otetaan rahaa joko palveluihin tai ratikkaan. Asia ei ole niin.

Palveluihin otetaan rahat verotuloista, joita on Vantaalla miljardi euroa vuodessa.

Ratikka taas on investointi, joka ensin rahoitetaan velalla, mutta sitten maksaa itsensä takaisin, jopa kaksin kerroin, ratikanvarren kiinteistökehitystuloilla.

Pitkän päälle ratikka tuo meille rahaa.

Palveluista sananen. Suoriin kuntalaisten palveluihin (koulutus, varhaiskasvatus, sosiaali- ja terveydenhoito, kulttuuri ja liikunta sekä joukkoliikenne) Vantaa käyttää noin 1,3 miljardia euroa vuodessa.

Siitä sosiaali- ja terveystoimeen menee 673 miljoonaa ja koulutukseen ja varhaiskasvatukseen 421 miljoonaa euroa vuodessa. Pelkästään erikoissairaanhoitoon käytämme 1059 euroa/asukas vuodessa, vaikka vain harva sitä palvelua tarvitsee.

Terveyspalvelujen kannalta lienee hyvä, että sote tulee. Sen myötä terveysbudjetti pakosti kasvaa suuremmaksi kuin siihen on Vantaalla tavallisesti käytetty. Terveyspalvelut varmaan paranevat.

Soten kääntöpuoli on, että kaikki muut palvelut joudutaan jatkossa tuottamaan pienemmällä rahalla kuin ennen.

Näin päivähoito, peruskoulu, lukio ja ammatillinen koulutus joutuvat säästökuurille, vaikka lasten ja nuorten määrä kasvaa koko ajan. Vaikka oppimistulokset ovat tippuneet ja ammatillisen koulutuksen keskeyttämiset lisääntyneet.

Tulevaisuus vaatii meiltä entistä parempaa koulutusta ja varhaiskasvatusta. Mistä saamme lisää tuloja Vantaalle? Jotta pystymme parantamaan myös koulutuspalveluja?

Kasvavan kaupungin pitää kasvaa myös taloudessa. Ratikka on siihen yksi ratkaisu.

Ratikka tuo lisää työpaikkoja, liiketoimintaa ja rakentamista.

Näin Kehäratakin teki. Kansainvälisesti on havaittu, että raiteet tuovat pitkäaikaisen buustin talouteen. Ratikka maksaa Vantaalle noin 400 miljoonaa euroa. Kiinteistökehitystuloja ratikasta on asiantuntijat arvioineet saatavan 680–816 miljoonaa euroa 30 vuoden aikana.

Ratikka ei siis ole pois palveluista, vaan tuo rahaa palveluja varten.

Vaula Norrena,

kaupunginhallituksen 2. vpj, yrittäjä (vihr.)

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.