Vaaliareena: Vantaan ratikalle on otettava tekninen aikalisä

Raidetekniikka kehittyy huimaa vauhtia. Maailmalla on jo todella nopeita monorail-junia, joiden vauhti on moninkertainen Vantaan ratikkaan nähden, kirjoittaja kertoo.

Nyt suunnitteilla oleva Vantaan ratikka on pian vanhaa tekniikkaa. Ratikka on auttamattoman hidas kulkuväline.

Mellunmäestä Tikkurilaan matka-aika olisi yli 20 minuuttia, Tikkurilasta lentoasemalle noin 30 minuuttia. Kokonaismatka-aika olisi lähes tunnin.

Lentomatkustajat tuskin viitsivät hypätä Tikkurilasta hitaan ratikan kyytiin, kun junalla matka lentoasemalle kestää vain 8 minuuttia. Päätepysäkiltä pitäisi kävellä matkalaukkuja raahaten vielä useita satoja metrejä ennen kuin oltaisiin perillä lentoterminaalissa.

Raidetekniikka kehittyy huimaa vauhtia. Maailmalla on jo todella nopeita monorail-junia, joiden vauhti on moninkertainen Vantaan ratikkaan nähden.

Tolppien päällä olevat monorail-radat eivät ole muun liikenteen seassa, ne voivat oikaista vaikka metsien tai peltojen päältä. Monorail-tolpat vievät ajoratatilaa huomattavasti vähemmän kuin raitiotie. Tikkurilan kohdalla monorail menisi heittämällä pääradan yli, kallista tunnelia ei tarvittaisi.

Monorailien kustannukset lähestyvät kovaa vauhtia pikaraitioteiden kustannuksia. Nyt kannattaa viheltää aikalisä ja laittaa Vantaan ratikka jäihin.

Monorailia odotellessa voidaan hankkia uudenaikaisia sähkönivelbusseja, jotta Länsimäen ja Hakunilan asukkaat pääsevät liikkumaan paremmin. Sähkönivelbussit ovat puolet halvempia kuin ratikka.

Kun sähkönivelbussien käyttöikä on ohi, rakennetaan monorail-rata. Monorail sopii Vantaan imagoon.

Seuraava kaupunginvaltuusto päättää Vantaan ratikan kohtalon.

Kai-Ari Lundell kaupunginvaltuutettu (ps.)

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut