Kirjoittajan mielestä yksi ratkaisu risteykseen voisi olla kiertoliittymä.
Vaikka Rekola-Asolan Omakotiyhdistys ry:n nimissä kirjoitankin, on tekstissä aihe, joka koskettaa useimpia meitä Itä-Vantaalla asuvia.
Me Itä-Vantaalla autoilevat joudumme kerta toisensa jälkeen toteamaan, että Talvikkitien ja Koivukylänväylän risteysratkaisu ei ole toimiva.
Jo tällä hetkellä liikennevirta on voimakasta jokaisesta suunnasta kyseisessä risteyksessä.
Koivukylänväylältä länsipuolelta Tuusulanväylä syöttää varsinkin ruuhka-aikoina tasaista virtaa työmatkaliikennettä.
Samoin Koivukylänväylän itäisestä suunnasta syöttö tulee Lahdenväylältä. Asolanväylää pohjoissuunnasta suuntautuu liikennettä niin Korsosta, Koivukylästä kuin myös laajemmilta radan itäpuolisilta alueilta, mistä ainoa järkevä kulkureitti kohti Tuusulanväylää tai Tikkurilaa kulkee tuon risteyksen kautta. Ja Talvikkitieltä eteläsuunnasta on kyseinen reitti miltei ainut järkevä kulku Tikkurilan suunnalta.
Rakentamisen kiihtyessä alueella, ei tilanne tule helpottumaan, vaan paine risteyksessä kohoaa koko ajan isommaksi. Esimerkiksi Elmon urheilupuiston rakentaminen tuo lisää entisestään autoliikennettä alueelle.
Eli risteys vaatii ehdottomasti päivitystä tilanteen vaatimalle tasolle. Yksi mahdollisuus olisi kiertoliittymä, mutta jostain syystä Vantaalla kiertoliittymää risteysratkaisuna käytetään aivan liian harvoin, vaikka ne toimivat hyvin suuremmissakin kaupungeissa.
Jos risteyksestä haluttaisiin vielä turvallisempi, pitäisi uudistamisen yhteydessä viedä jalankulku ja suojatiet joko risteyksen alitse tai ylitse.
Toinen toimiva ratkaisu saattaisi olla samantyylinen kuin Tikkurilassa Valkoisenlähteentien ja Talvikkitien risteys. Toki Koivukylänväylän ja Talvikkitien risteyksessä olisi hyvä jokaisesta suunnasta laittaa kääntymismahdollisuus kaikkiin kolmeen suuntaan.
Tikkurilassa ymmärtääkseni Jokiniemestä suuntautuva liikenne ei mahdollista kääntymistä oikealle yksin, vaan se on yhteiskaistalla risteyksen ylittävien kanssa.
Kun kaupunki parhaillaan suunnittelee eri liikenneratkaisuja, olisi hyvä, jos se ottaisi työn alle myös tämän risteyksen uudistamisen.
Samalla rauhoittuisi Asolassa Kuusitien ja Haapatien läpiajokin huomattavasti, kun monet risteyksen tukkoisuuteen kyllästyneet Korson suunnasta tullessaan ”oikaisevat” sitä reittiä Leinelän ja Tuusulanväylän suuntaan.
Haapatie on tarkoitettu sillä alueella asuvien tontille ajoihin, läpiajotieksi siitä ei ole. Tilannetta on yritetty rauhoittaa töyssyillä, mutta ne auttavat vain niissä kohdissa, missä töyssyt ovat.
Olen tehnyt Rekola-Asolan Omakotiyhdistyksen nimissä asiasta kuntalaisaloitteen.
Nina Lampinen Rekola-Asolan Omakotiyhdistys ry