Vaaliareena: Hakunila ja Länsimäki uhkaavat näivettyä, jos niitä ei kehitetä – tämän takia sijoittajatkaan eivät kiinnostu

Itä-Vantaan ratikka tekee Länsimäestä ja Hakunilasta Vantaan ensimmäiset arkimodernin liikennöinnin kaupunginosat, kirjoittajat muistuttavat.

Itä-Vantaan eli Länsimäen ja Hakunilan kaupunginosat ovat tippuneet kaupunkikehityksen kelkasta. Lähiöt, joita ei aktiivisesti kehitetä, alkavat näivettyä eivätkä kiinnosta sijoittajia. Tämä on perussyy esimerkiksi Hakunilan ostarin jäätyneelle tilanteelle.

Vantaan ratikka, ensimmäisessä vaiheessaan Itä-Vantaan ratikka, on suunnittelupöydällä. Päätös rakentamisesta tehdään seuraavalla valtuustokaudella.

Itä-Vantaan ratikka tekee Länsimäestä ja Hakunilasta Vantaan ensimmäiset arkimodernin liikennöinnin kaupunginosat. Ratikasta tulee koko Vantaan selkäranka. Se yhdistää aikanaan raideratkaisulla Itä- ja Länsi-Vantaan toisiinsa lentoaseman kautta.

Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiejärjestelmä kehittyy vauhdilla. Järjestelmä on raskasta metroa edullisempi, mutta takaa valtion mukaantulon investointiin toisin kuin esimerkiksi mahdolliset bussiuudistukset.

On valitettavaa, että osa ehdokkaista ja heidän äveriäistä tukijoukoistaan eivät halua nähdä Itä-Vantaan kehittyvän. Valtuutettu Timo Auvinen jakaa rahaa oikeistolaisille valtuustoehdokkaille, jotka vastustavat ratikkaa. Joukkoon ei mahdu yhtään ehdokasta nykyisistä hallituspuolueista.

On peräti outoa, että äänet ostetaan valmiiksi taskuun hankkeessa, joka on vasta selvittelyvaiheessa. Tämä on vastuutonta kaikkien vantaalaisten, erityisesti itävantaalaisten kannalta.

Kati Tyystjärvi, kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (vas.)

Kimmo Kiljunen, kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (sd.)

Kommentoi