Vaaliareena: Uuden valtuuston pitäisi heti päättää ratikasta ja Suomi-radasta

Kirjoittajan mielestä ratikka on vanhakantainen ratkaisu ja rahan laittaminen siihen turhaa.

Valtuutettu Timo Auvinen kritisoi voimakkaasti Itä-Vantaalta lentokentälle suunniteltua kallista ratikkaa (VS 6.–7.3.).

Uuden valtuuston tuleekin ensi töikseen päättää ratikan kohtalosta täysin muuttuneen tilanteen takia. Suunnittelua varten on tehty arviot ratikan hyödyistä, kustannuksista, saatavista tuloista, matkustajamääristä, asuntotuotannosta ja muuttoliikkeestä ratikan varrelle.

Mikään näistä arvioista ei enää pidä paikkaansa. Arviot ja valtuuston päätös tehtiin ennen yhteiskuntaamme mullistanutta, jo vuoden kestänyttä ja edelleen jatkuvaa koronapandemiaa.

Kuka esimerkiksi menisi ratikalla lentoasemalle, kun lentomatkustajien määrä on romahtanut murto-osaan, kansainväliset kokoukset korvataan etäyhteyksillä sekä kehäradan junilla pääsee Tikkurilasta lentokentälle 7 minuutissa, kun taas ratikalla menee aikaa 25 minuuttia pitkän kävelymatkan lisäksi.

Ratikkaradan varteen suunniteltu uusien asuntojen määrä 60 000 on ylimitoitettu. Muuttoliike muualta Suomesta Vantaalle on pientä ja syntyvyys on kuolleisuutta huomattavasti vähäisempää.

Vantaan väestönlisäyksestä onkin 80 prosenttia ollut maahanmuuttajia. Heidän kotoutumisensa ja työllistymisensä on ollut haastavaa, minkä johdosta väestönosan toimeentulo-, työttömyys- ja asumistukimenot ovat keskimääräistä korkeampia. Tämä luonnollisesti luo paineita Vantaan taloudelle.

Vanhakantainen ratikka rakenteineen on todella kallis ja kömpelö ratkaisu verrattuna jatkuvasti kehittyneempiin ja halventuviin akkukäyttöisiin sähkönivelbusseihin. Vantaa voisi olla edelläkävijä siirtymällä täysin päästöttömien sähköbussien käyttäjäksi.

Vantaa on myös pistämässä verovaroja vähintään 12 miljoonaa euroa jo alkaneeseen Suomi-radan suunnitteluun. Itse rata maksaisi huikeat 5 750 miljoonaa.

Rata kulkisi Helsingin Pasilasta lentoasemalle ja sieltä pysähtymättä Tampereelle. Mitä hyötyjä rata vantaalaisille toisi? Tuskin kukaan meistä sitä käyttäisi. Vantaan keskus Tikkurila näivettyisi, kun vain paikallisjunat siellä pysähtyisivät.

Hanke on kaikkea muuta kuin ilmastoystävällinen. Rata kulkisi Vantaalla maan alla. Valtavat louhintatyöt, kivi- ja maamassojen kuljetukset sekä näistä aiheutuvat ilmansaasteet ja ruuhkat olisivat vantaalaisten ilona vuosia. Taloustutkimuksen mukaan nykyisen pääradan Helsinki–Tampere-välin parantamisesta saatavat hyödyt ovat kolme kertaa suuremmat kuin Suomi-radan. Lisäksi matkustajista jopa 64 prosenttia käyttää Helsingin ja Tampereen välisiä asemia, kuten Tikkurilaa.

Vantaan tulee vetäytyä pikaisesti kalliista Suomi-ratahankkeesta ja osoittaa niukat investointimäärärahat asukkaille tärkeisiin rakennushankkeisiin.

Pietari Jääskeläinen kaupunginvaltuutettu (ps.) tarkastuslautakunnan pj.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut