Vaaliareena | Vantaan pitää tehdä suuria muutoksia kaupunkipyöräpalveluun – Tee se itse -malli ei ole hyödyttänyt kaupunkia lainkaan

Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmä on huonompi kuin Helsingin järjestelmä. Kaiken lisäksi se on vielä kalliimpikin, kirjoittaja vertaa.

Vantaalla alkoi äskettäin kolmas kaupunkipyöräkausi. Kaksi edellistä ovat olleet suoraan sanottuna surkeita. Kaudella 2019 keskimääräistä vantaalaista kaupunkipyörää käytettiin vain noin joka kolmantena päivänä.

Helsingissä käyttöaste oli lähes kaksikymmenkertainen. Vaikka uusi kausi tuo mukanaan pieniä parannuksia, on hankala nähdä kaupunkipyörien nauttivan Vantaalla suurta suosiota tänäkään vuonna.

Tämä on sääli, sillä kaupunkipyörien laajempi käyttö olisi hyvä niin terveyden, ympäristön kuin kaupunkiviihtyvyydenkin kannalta.

Suurimmat syyt vähäiseen suosioon ovat olleet kaupunkipyöräjärjestelmän heikko kattavuus, tekniset ongelmat sekä Vantaan järjestelmän irrallisuus Espoon ja Helsingin yhteisjärjestelmästä.

Asemaverkko ei yksinkertaisesti ole kattanut kaupunkilaisten reittejä riittävän hyvin. Lisäksi lainauksen ja palautuksen tekniset haasteet voivat pahimmillaan tuplata matka-ajan.

Tästä kaikesta käyttäjä on joutunut maksamaan erillisen palvelumaksun, jolla käyttöön saa vain Vantaan pyöräverkoston.

Saadakseen myös Helsingin ja Espoon polkupyörät käyttöön, tulisi maksaa kaksinkertainen maksu. Tällöinkään pyörää ei kuitenkaan voi lainata Vantaalla ja palauttaa toisessa kunnassa yhteensopimattomuuden takia.

Vanha viisaus sanoo, ettei pyörää kannata keksiä uudestaan. Vantaan kohdalla tämä viisaus kuuluu: kaupunkipyörää ei kannata keksiä uudestaan. Vantaa ei ole hyötynyt kaupunkipyöriin liittyvästä tee-se-itse-ajattelusta mitenkään.

Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmä on huonompi kuin Helsingin järjestelmä. Kaiken lisäksi se on vielä kalliimpikin.

Vantaa maksaa vuosittain noin 1 000 polkupyörää ja 100 asemaa kattavasta järjestelmästään 585 000 euroa. Helsingin 350 asemaa ja 3 500 polkupyörää kattavan järjestelmän nettokulut ovat kaupungille vuodessa noin 500 000 euroa.

Vaikka kannatankin pyöräilyn voimakasta edistämistä, ei Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmä ole perusteltu. Kun sopimuskausi loppuu, tulee Vantaan tehdä ehdottomasti suuria muutoksia kaupunkipyöräpalveluun.

Eva Tawasoli, terveydenhoitaja, sote-lautakunnan jäsen, vaaliehdokas (vihr.)

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut