Mielipide: Kuntavaalien ratikkakeskustelussa faktat ovat kateissa – "Totuuksina on esitetty mitä kummallisimpia näkemyksiä"

Äänestäjänä toivon, että ehdokkaat eivät naulaa omaa lopullista kantaansa raitiotiehen jo vaalikampanjassa tutustumatta faktoihin, kirjoittaja toteaa.

Ensimmäisen raitiotien rakentaminen Vantaalle on tulevien kunnallisvaalien keskeisiä teemoja. Etenkin monia hankkeen vastustajia tuntuu ajavan eteenpäin ennen kaikkea tunne – sen sijaan faktoihin tutustuminen on jäänyt kokonaan tekemättä.

Tälläkin palstalla totuuksina on esitetty viime viikkoina mitä kummallisimpia näkemyksiä. Silmiin pisti muun muassa väite raitiotieliikenteen vanhanaikaisuudesta, katoavasta liikennemuodosta.

Totuus on hieman toinen, elämme pikaraitiotierakentamisen buumia. Euroopassa toimii tällä hetkellä raitiotieverkko jo noin 240 kaupungissa. Pelkästään viimeisen 20 vuoden aikana raitiotieliikenne on aloitettu 50 kaupungissa, joista suurin osa on juuri Vantaan kokoluokkaa.

Mukana on myös sellaisia kaupunkeja, vaikkapa Tukholma ja Kööpenhamina, joissa kerran lopetettu raitiotieliikenne on aloitettu tai aloitetaan uudestaan. Uusia raitiotiekaupunkeja Eurooppaan tulee vuosittain 3–4 kappaletta.

Pohjoismaissa raitiovaunut ovat ilmestyneet perinteisten raitiovaunukaupunkien lisäksi katukuvaan aivan viime vuosina muun muassa Bergenissä, Lundissa, Aarhusissa, Odensessa ja Tampereella. Jo pitkällä olevia hankkeita on lisäksi seitsemän.

Vantaan ratikasta on tehty jo hyvä yleissuunnitelma ja parhaillaan tehdään yksityiskohtaista jatkosuunnittelua. Kaupungin verkko-osoitteessa www.vantaa.fi/ratikka löytyy tarkkaa tietoa, vaikkapa kustannuksista ja niihin osallistuvista.

Lisää tietoa on saatavissa myös Facebook-sivustosta Ratikkainfo.

Viime viikolla viimeksi yksi kirjoittaja totesi, että raidehanke ei pysy koskaan budjetissa. Ainakaan Tampereella allianssimallista saadut kokemukset eivät väitettä tue. Saimme juuri lukea, että Tampereen raitiotie valmistui paitsi etuajassa myös kolme miljoonaa budjettia halvemmalla.

Itä-Vantaa on kaupungin ainoa osa, joka ei ole vielä raideliikenteen piirissä. Tämän osan kehittymiselle raitiotie on elintärkeä, mutta se on myös sitä lentoasemalle asti. Raitiotien lasketaan tuovan vaikutuspiiriinsä 87 000 asukasta ja 83 000 työpaikkaa, muun muassa Aviapoliksen uuden asuinalueen.

Ennen kaikkea äänestäjänä toivon, että ehdokkaat eivät naulaa omaa lopullista kantaansa raitiotiehen jo vaalikampanjassa tutustumatta faktoihin. Hyvää päätöksentekoa on sellainen, jossa lopullinen kanta varmistuu vasta silloin, kun selvitykset on tehty.

Matti Huhta

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut