Mielipide: Ohjaavatko HSL:n säästöt matkustajat autokaupoille? – Liikennettä tulee kehittää asiakas edellä

Olisiko meidän pitänyt koronakuukausien ajan käyttää joukkoliikennevälineitä täpötäydesti, kirjoittaja kysyy.

HSL on vähentämässä linjoja ja pidentämässä bussien vuorovälejä (VS 1.5.).

Olemme koronapandemian aikana toimineet terveys edellä. Tämä voi osittain jatkua vielä pitkään ja joukkoliikenteen palveluja on kehitettävä kuntalainen edellä.

Lue myös: HSL hakee miljoonasäästöjä bussiliikenteestä koronan vietyä matkustajat – ruuhka-ajat lyhenevät, vuorovälejä harvennetaan

1970-luvulla sähkö- tai vesilaskuja maksaneet muistanevat, kuinka kunnat rankaisivat asukkaitaan. Syksyllä 1973 alkoi energiakriisi. Raakaöljy kallistui ja suomalaiset alkoivat säästää sähkö ja vettä. Tämä yhteiskunnan edellyttämä ja huima säästö laittoi kuntien ja niiden liikelaitosten tulokset todella paljon miinukselle, joten sähkön ja veden hintoja nostettiin tuntuvasti. Asukkaista tämä tuntui epäreilulta.

Takavuosina kerroin autokaupan johtajalle, että meidän kylämme bussilinjoja ja -aikatauluja muutellaan kirjoituspöytätyönä muutaman vuoden välein. Hän tokaisi: Tuollaiset alueet ovat meidän autokauppiaiden paratiiseja.

Menevätkö HSL:n kaavailut menevät ainakin osittain autokauppiaiden laariin? Olisiko meidän pitänyt koronakuukausien ajan käyttää joukkoliikennevälineitä täpötäydesti?

Ensio Laaksonen

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut