Mielipide: Ratikan Ratakuja-linjausta Tikkurilassa ajetaan ihan väkisin – Järkevämpikin vaihtoehto on olemassa ja myös rahaa säästyisi

Kirjoittajan mielestä kävelykatulinjauksen mukainen ratikan reitti olisi kaupunkikuvallisesti näyttävämpi ja ihmisläheisempi ratkaisu kuin Ratakuja-vaihtoehto.

Näyttää vahvasti siltä, että Vantaan poliitikot ja virkamiehet haluavat väen väkisin ratikan Ratakuja-linjauksella. Miksi se ei sitten voisi kulkea ihan heidän neniensä editse?

Ratakujan ratikkalinjauksessa harmittaa veronmaksajien puolesta se, että hyvin suunniteltua, valmiiksi rakennettua ympäristöä joudutaan purkamaan. Miksi vantaalaisten pitäisi maksaa uudestaan esimerkiksi Kirjastopuiston rakentamista?

Unohdetaan Lummetien linjaus, unohdetaan Ratakujan linjaus. Nostetaan esiin Kävelykatulinjaus.

Dixin alittaessaan reitti kulkisi nyt vielä kaavoittamattoman ja rakentamattoman korttelin alla, jossa on muun muassa Kassatalo.

Tämän korttelin länsipäässä ratikka nousisi tunnelista suurin piirtein uuden Tikkurilan torin kulmilla ja jatkuisi pitkin Asematien tulevaa kävelykatua, kaupungintalon ja Tikkurilan kirkon välissä, kääntyen lopulta Kielotielle etelään.

Suunnittelun alla olevassa Kassatalo-korttelissa sijaitsee nyt osin tyhjiä rakennuksia, jotka muutoinkin joudutaan purkamaan.

Kävelykatulinjauksen mukaisen reitin rakentamiskustannukset olisivat oletettavasti huomattavasti edullisemmat kuin Ratakujan linjauksen. Kirjastopuisto säilytettäisiin, Ratakujan asukkaat pääsisivät koteihinsa ja autohalliinsa häiriöttä.

Kävelykatulinjauksen mukainen ratikkalinjaus olisi kaupunkikuvallisesti näyttävämpi ja ihmisläheisempi ratkaisu kuin Ratakuja-vaihtoehto. Pysäkki kävelykadulla olisi turvallisempi ja helpommin saavutettavissa kuin ahtaalla Kielotiellä.

Kävelykatulinjauksen myötä kaupungin viskaaleille tarjoutuisi tilaisuus vähentää hiilipäästöjä työmatkaliikenteessään ihan työpaikan pääovelta.

Samalla he voisivat katsella kaavoittajien siunaaman, seurakunnan mailleen rakennuttaman umpikorttelin vankilamaisia julkisivuja ja miettiä mitä politiikka, maaomistajien ahneus ja kaavoitus pahimmillaan tuo tullessaan. Rakennusliikkeet kiittävät, asukkaat ja luonto tuskin. Amen.

Voi voi, olisivatpa tilanneet minulta tuon ratikkasuunnitelman.

Oto-arkkitehti

Kommentoi