Mielipide: Koulujen uskonnonopetuksessa tulee lisätä yhteistyötä – maailman uskontojen opiskelu yhdessä vähentäisi ennakkoluuloja

Miksi oppilaat ovat eroteltuja taustan mukaan silloinkin, kun opiskellaan maailman uskontoja tai hyvää elämää, kirjoittaja kysyy.

Esa Ylikoski toivoi (VS 15.9.), että myös kirkon jäsenillä olisi oikeus halutessaan valita elämänkatsomustieto, sillä nykyinen käytäntö loukkaa lasten yhdenvertaisuutta.

Uskonnossa perehdytään omaan uskontoon, tutustutaan monipuolisesti uskontojen maailmaan ja pohditaan hyvää elämää. Miten eri taustoista tulevien erottaminen kannustaa ilmiöiden laaja-alaiseen tarkasteluun ja yhteistyöhön eri oppiaineiden ja oppimäärien kesken?

Lue myös: Mielipide: Elämänkatsomustiedon opiskelu pitäisi sallia kaikille – nykyiset rajoitukset loukkaavat yhdenvertaisuutta

Miksi oppilaat ovat eroteltuja taustan mukaan silloinkin, kun opiskellaan maailman uskontoja tai hyvää elämää? Eikö oppilailla olisi mahdollista käsitellä asioita yhdessä ja oppia toisiltaan? Tämä jos mikä vähentäisi ennakkoluuloja uskontojen välillä.

Eri uskontokuntien opettajat voisivat yhdistää osaamistaan ja tukea toisiaan niissä aiheissa, joissa ei syvennytä nimenomaan omaan uskontoon. Näin ymmärrys kasvaisi ja osaaminen vahvistuisi.

Se täytyy myöntää, että suomalainen malli järjestää jokaiselle uskonnolle oma erillinen opetus koko lukuvuoden ajan on kallis ja syö varoja muilta oppiaineilta.

Esimerkiksi Ruotsin, Tanskan ja Norjan kouluissa on kaikille yhteinen katsomusopetus. Nuoret suhtautuvatkin myönteisesti yhteiseen katsomusaineeseen, mikä selittää osaltaan nyt allekirjoitettavana olevaa kansalaisaloitetta asiasta.

Sirpa Siru Kauppinen

Ympäristötekniikan M.Sc.

Kaupunginvaltuutettu (vihr.)

Kommentoi