Mielipide: Ratikan vastustajat eivät usko nykyisiä lukuja, mutta eivät halua tehdä tarkempiakaan laskelmia

Ratikkasuunnitelmaa tehdään juuri siksi, että saadaan perinpohjaiset laskelmat ennen päätöksentekoa 2023. Suunnittelussa tarkentuvat myös käyttäjäennusteet koronan jälkeiseen aikaan, kirjoittajat muistuttavat.

Liike Nytin Jarmo Pellinen haastoi selvittämään ”oikeita” ratikkalukuja ja esitti myös suoran kysymyksen valtuustosopimuksesta meille (VS 25.9.).

Koetamme vastata pitkästä asiasta lyhyesti.

Miksi ratikan kustannuksista liikkuu erilaisia lukuja? Toiset puhuvat koko ratikan rakentamisesta ja toiset Vantaan maksuosuudesta.

Lue myös: Vantaan ratikan suunnittelun keskeyttämistä välittömästi vaatii 25 valtuutettua – Kaupunginjohtaja: Siinä haaskautuisi paljon rahaa, jos suunnittelu lopetettaisiin

Vantaan maksuosuus on 30 prosenttia pienempi kuin koko ratikan rakentamisen kustannus. Valtio on MAL-sopimuksessa luvannut maksaa rakentamisesta 30 prosenttia. Tällä haavaa tuo etu on 114 miljoonan euron arvoinen. Tätä etua ei anneta sähkö- tai superbusseille.

Lue myös: Ratikalle kylmää kyytiä: enemmistö uusista valtuutetuista on ratikkasuunnitelmaa vastaan – "Raitiotie on hidas ja kallis sekä edustaa vanhentunutta teknologiaa"

Vantaan ratikan suunnittelu on avointa. Sen 17 selvitystä ja suunnitelmaa on luettavissa Vantaan nettisivuilla: https://www.vantaa.fi/asuminen_ja_ymparisto/kadut_ja_viheralueet/liikenne/ratikka/tietoa/selvityksia

Liike Nyt penäsi myös MAL-sopimuksen avoimuutta. Sekin on avoin, julkinen asiakirja: https://ym.fi/maankayton-asumisen-ja-liikenteen-sopimukset

Lue myös: Ratikan tulo Vantaalle nytkähti eteenpäin – Nyt halutaan varautua myös ratikkareitin jatkamiseen Länsi-Vantaalle

Joidenkin mielestä ratikan Vantaalle tuomat kiinteistötulot, 425 miljoonaa euroa, on vedetty hatusta. Eivät ole. Summat perustuvat eurooppalaiseen vertailuaineistoon siitä, mitä on tapahtunut kaupungeissa, joissa pikaratikoita on rakennettu.

Tosipohjaista dataa, miten on asutettu suuri joukko ihmisiä ympäristöystävällisesti raideliikenteen varteen. Eikö me juuri sitä tarvita hurjasti kasvavalla Vantaalla?

26 valtuutettua kuudesta eri puolueesta halusi keskeyttää ratikan suunnittelun, koska heidän mielestään Vantaalla ei ole siihen varaa (valtuustoaloite 23.8.).

He eivät siis usko laskelmiin, että ratikasta saadaan noin 150 miljoonaa euroa enemmän tuloja kuin mitä sen rakentaminen Vantaalle maksaa. Mutta he eivät kuitenkaan halua tarkempiakaan laskelmia tehtävän.

Nythän tehdään ratikkasuunnitelmaa juuri siksi, että saadaan perinpohjaiset laskelmat ennen päätöksentekoa 2023. Suunnittelussa tarkentuvat myös käyttäjäennusteet koronan jälkeiseen aikaan.

He vastustavat ratikkaa sillä perusteella, että siitä ei ole heidän mielestään luotettavia lukuja, mutta nyt niitä lukujakaan ei saisi hankkia?

Liike Nyt on tietopohjainen ja tulevaisuuteen katsova puolue – ette kai vastusta tiedon hankkimista ennen päätöksentekoa?

Sitten se meille esitetty kysymys: voiko valtuustosopimuksen purkaa? Pellinen sanoo, että Liike Nyt ei ole allekirjoittanut valtuustosopimusta, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Liike Nyt on ryhmänjohtajansa allekirjoituksella sitoutunut valtuustosopimukseen 30.6.

Valtuustosopimuksen purku tulisi kai kyseeseen, jos enemmistö puolueista sen haluaisi purkaa?

Vantaan valtuusto on perinteisesti ollut hyvin yhteistyöhenkinen. Poliittista teatteria on meillä nähty melko vähän.

Toivottavaa on, että jatkossakin Vantaan asioita hoidetaan tositarkoituksella ilman suurempia irtopisteiden keräyskampanjoita somessa tai mielipidepalstoilla.

Vaula Norrena kaupunginhallituksen jäsen (vihr.)

Eve Rämö valtuustoryhmän pj. (vihr.)

Kommentoi