Mielipide: Lukutaidon vahvistamiseksi voitaisiin ottaa käyttöön isovanhempien aikaan tunnettu yhdysluokkaopetus – Kukaan ei jäisi luokalleen eikä leimautuisi erityisten tarpeittensa vuoksi

Kirjoittajan mukaan vanhaa yhdysluokkaopetusta voitaisiin soveltaa niin, että ryhmässä on esiopetukseen tulleiden lisäksi ensimmäisen ja toisen vuoden oppilaita.

Kaupunginvaltuutetut Kauppinen ja El Issaoui (VS 13.10.) puuttuivat tärkeään ongelmaan vaatiessaan lukutaidon vähenemisen pysäyttämistä. Helpommin sanottu kuin tehty, sillä erot lasten välillä ovat todella syviä. Erityisesti korona-aika on paljastanut miten erilaisia ovat kotien mahdollisuudet tukea oppimista.

1990-luvulla kehittelin pohjoismaisen virkamiesvaihdon aikaan saamistani ideoista ajatusta uudenlaisesta alkuopetuksesta. Olin selvästi liikkeellä liian aikaisin, sillä kuilua osaamiseroissa ei Suomessa vielä silloin tunnistettu tai ainakaan pidetty suurena ongelmana.

Mallini on yksinkertainen. Otetaan käyttöön isovanhempien aikaan tunnettu yhdysluokkaopetus, mutta nyt sillä muutoksella, että ryhmässä on esiopetukseen tulleiden lisäksi ensimmäisen ja toisen vuoden oppilaita.

Tärkein muutos on se, että enää ei puhuta luokka-asteista, vaan kaikki ovat yhtä ryhmää pyrkimässä kohti kolmatta luokkaa. Sinne pääsyyn vaaditaan ymmärtävä lukutaito ja kyky käsitellä lukuja.

Moni varmaan tuntee lapsia, jotka lukevat nelivuotiaana ja laskevat murtolaskuja ennen kouluun pääsyä. Jos sosiaaliset taidot ovat hallinnassa, alkuopetuksesta selviää silloin kahdessa vuodessa. Niille, joille koulukäynti tuottaa vaikeuksia, alkuopetus kestäisi neljä vuotta.

Kukaan ei jää luokalleen eikä leimaudu erityisten tarpeittensa vuoksi. Ketään ei myöskään siirrettäisi ”armosta” kolmannelle luokalle niin kuin nyt valitettavasti tapahtuu.

Saavutettu lukutaito auttaisi suurinta osaa selviämään edessä olevista vuosista.

Tästä perusmallista ei koidu lisäkustannuksia, sillä kahdella vuodella selviävät korvaavat neljä vuotta käyttävien kulut.

Asia on kuitenkin niin tärkeä ja sen vaikutus sekä yksilön elämään että yhteiskuntaan niin merkittävä, että kannattaisi sijoittaa tulevaisuuteen ja pienentää ryhmäkokoa 15 oppilaaseen. Kolmen ryhmän sijasta tulisi siis neljä.

Niin kuin valtuutetut mielipiteessään sanovat, sijoittaminen lapsiin on investointia. Vaaditaan vain rohkeutta kokeilla uusia toimintatapoja.

Marja Liisa Toivanen

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut