Mielipide: Lentomelualueet haittaavat kaavoittamista Vantaalla – rakentamisen rajoituksia pitäisi höllentää

Hyvin ääntä eristävät ikkunat sekä toimiva viilennysjärjestelmä, jolloin helteellä ei tarvitse pitää ikkunoita auki, mahdollistavat kirjoittajien mukaan mukavan asumisen lentomelusta huolimatta.

Finavia on ympäristölupahakemuksessaan määritellyt lentomelualueet tiettyjen mittaustulosten sekä lentotoimintasuunnitelmansa perusteella. Nämä lentomelualueet määrittävät sitten maakuntakaavaa, joka osaltaan ohjaa kaupunkien yleiskaavoitusta ja asemakaavoitusta.

Kyseiset lentomelualueet siis asettavat tiettyjä rajoituksia rakentamiselle. Olennaisin rajoitus on lentomelualue 1, jossa niin sanottu Lden on yli 60 dB. Tälle alueelle ei ole lupa kaavoittaa asuinrakentamista tai ”muuta melulle herkkää toimintaa”.

Lentomelualue 1:n laajuus on noin 40 neliökilometriä ja tästä alueesta suurin osa on Vantaan kaupungin alueella. Alue on siis varsin laaja ja nähdäksemme se rajoittaa kaavoitusmahdollisuuksia liiallisessa määrin.

Euroopan suurissa kaupungeissa on yleisesti asuinrakennuksia alueilla, joiden lentomelu on selvästi voimakkaampaa kuin Helsinki-Vantaan kentän lentomelualueella 1. Asutusta on lähempänä kenttiä ja niillä kentillä liikenteen määrä huomattavasti suurempi ja koneet isompia.

Monet asuvat lentomelualue 1:n alueella. Sehän on tietysti ihmisten oma valinta, missä määrin lentomelun annetaan häiritä.

Huomattava on myös se, että uusissa asuinrakennuksissa lentomelua voidaan torjua paljon paremmin, kuin vanhoissa rakennuksissa. Hyvin ääntä eristävät ikkunat sekä asuntojen viilennys – jolloin kesähelteellä ei tarvitse pitää ikkunoita auki – mahdollistavat mukavan asumisen lentomelusta huolimatta.

Moni varmasti jakaa näkemyksemme, että lentomelu satunnaisena häiritsee vähemmän kuin jatkuvasti huriseva tiemelu. Lienee perusteltua, että lentomelualue 1:lle ei laajassa mittakaavassa kaavoitettaisi uutta asuinrakentamista.

Toisaalta voidaan pitää myös hyvin perusteltuna sitä, että olemassa olevaa asuinrakennuskantaa voisi täydentää lisärakentamisella. Perustelut tälle ovat, että lentomelu on selkeästi tiedossa, sen häiritsevyys on subjektiivinen käsite ja melua voidaan torjua hyvin rakenneratkaisuilla.

Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa 9. marraskuuta oli käsiteltävänä asemakaavaesitys Vantaanpuistossa. Kaavaehdotuksessa esitettiin toimitilarakennusta asuinpientalojen väliin.

Perusteena luonnollisesti oli se, että alue on lentomelusta johtuvaa suunnittelutarvealuetta, johon ei ole asemakaavaa.

Kyseinen sijainti ja kaavaehdotus ovat hyvä esimerkki nykytilanteen ongelmasta. Kyseiselle tontille olisi ehdottomasti parempi rakentaa asuinpientalo(ja), ei toimitilaa. Lautakunta hylkäsi esitetyn pohjaesityksen edellyttäen toimitilan olevan muuhun pientaloympäristöön sopiva.

Vantaan tulisi välttää vääränlaista kaavoittamista vanhoille asuinalueille ja pyrkiä vaikuttamaan siihen, että lentomelualue 1:n rakentamisrajoituksia höllennettäisiin.

Antti Suni kaupunkiympäristö- lautakunnan jäsen (liik.) Petri Seppälä kaupunkiympäristö- lautakunnan varajäsen (liik.)

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut