Pääkirjoitus Lähijunaliikenteen ongelmat eivät ratkea nopeasti – matkustajille tilanne on kohtuuton

Lähijunien myöhästymiset ja peruutukset ovat syksyn ajan ärsyttäneet junilla matkustavia. Junia on toistuvasti peruttu tai ne kulkevat aikataulusta jäljessä.

Moni matkustaja on jo tottunut siihen, ettei aikatauluihin ole luottamista. Ehtiäkseen ajoissa perille on kikkailtava aikataulujen kanssa ja yritettävä ennustaa millä junalla ehtisi ajoissa töihin tai harrastuksiin.

Junien muutaman minuutin myöhästymiset saattavat kuulostaa pieniltä. Myöhässä kulkevat junat voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, ettei matkustaja ehdi sopiviin jatkoyhteyksiin. Vaihto toiseen junaan tai bussiin epäonnistuu, ja taas pitää odotella sopivaa kyytiä.

Helsingin seudun liikenne kilpailutti lähijunaliikenteen tänä vuonna ja kymmenen vuoden mittaisen sopimuksen sai VR.

VR joutui alentamaan kulujaan ja yhtenä toimenpiteenä päätti tehostaa veturinkuljettajien työvuoroja. Tämän jälkeen osa kuljettajista äänesti jaloillaan ja hakeutui muille aloille.

Lisäksi sairastapaukset tuovat omat haasteensa kuljettajien saatavuuteen.

Koska junavuoroja on peruttu kuljettajapulan vuoksi, on VR joutunut maksamaan HSL:lle sopimussakkoja syyskuussa 920 000 euroa ja lokakuussa suunnilleen saman verran.

Kuljettajapulan lisäksi junat ovat myöhästelleet ratainfran erilaisten häiriöiden vuoksi. Nämä ongelmat ovat Väyläviraston vastuulla.

Matkustajien kannalta tilanne on kohtuuton. Matkustajat maksavat lipuistaan täyttä hintaa, vaikka junaliikenteen laatu on ihan mitä sattuu.

Parannusta ei ole luvassa nopeasti. Parhaillaan VR kouluttaa uusia kuljettajia, mutta he astuvat työhön vasta ensi keväänä. Siihen asti täytyy siis sinnitellä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut