Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | Valtion tulee puuttua lähijunien myöhästelyihin ja peruttuihin vuoroihin – "Tilanne on riistäytynyt käsistä"

Kirjoittaja on turhautunut lähijunaliikenteen jatkuviin ongelmiin ja vaatii valtiolta toimenpiteitä asian korjaamiseksi.

Joitakin vuosia sitten kuluttajavirasto puuttui pääkaupunkiseudun lähijunien myöhästelyyn toteamalla, että kuluttajien, eli matkustajien oikeudet eivät enää täyty.

Tuolloin junat ja etenkin lähijunat olivat joko pahasti myöhässä, tai osa vuoroista kokonaan peruttu. Nuo neuvottelut ovat ilmeisesti päässeet unohtumaan, koska tilanne on jälleen riistäytynyt käsistä.

Lähijunat tulevat miten sattuu, ja koska tahansa katsoo aikataulunäyttöjä, ne loistavat punaisenaan perutuista vuoroista.

Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmästä vastaava HSL ostaa junaliikennepalvelun VR:ltä. HSL sanoo olevansa voimaton VR:n jatkuvien ongelmien edessä, edes sopimuksissa olevat miljoona sanktiot eivät valtio-omisteista yhtiötä tunnu hetkauttavan.

Ongelman ydin lienee kauan jatkuneessa kiistassa veturinkuljettajien ja VR:n välillä, joka juontaa juurensa aikanaan järjestettyyn kilpailutukseen. Kiistaan ei ole tuntunut löytyvän molempia osapuolia tyydyttävää ratkaisua, vaikka asiaa on vatvottu kuukausikaupalla.

Työntekijäpuolen toimet iskevät pahimmin meihin tavallisiin ihmisiin, joiden pitäisi edes muutaman kerran viikossa päästä ajoissa työpaikoilleen. En ota kantaa siihen, onko kuljettajien vaatimukset perusteltuja, mutta otan kantaa siihen, että asia on saatava sovittua jotta lähijunaliikenne saadaan palautettua edes entiselle siedettävälle tasolleen.

Arvelen, että omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) harvemmin käyttää lähijunien palveluja ja joutuu aamulla työhön mennessään tuijottamaan punaisena hehkuvia aikataulunäyttöjä.

Siksi tilanteen todellinen vakavuus ei ole hänelle ehkä selvä. Valtion tulee nyt käyttää omistajan ääntään yhtiössä, ja ryhtyä toimenpiteisiin jolla saadaan kiista ratkaistua ja palautettua lähiliikenne tasolle, joka vastaa kuluttajasuojaviraston luomia raameja.

K-junaa odotellessa, Kari Andersson, Vantaa