Mielipide | Miksi ratikan reitti runnotaan väkisin Tikkurilan Ratakujalle?

Paras vaihtoehto on edelleenkin ratikkahankkeesta luopuminen, kirjoittaja toteaa.

Suunnittelija, joka toteuttaa ratikan keskimmäisen osuuden Tikkurilan keskustan ja juna-aseman läpi on todennut muun muassa seuraavaa: Yhteenkään hankkeeseen ei ole aiemmin osunut yhtä monta vaativaa osa-aluetta.

Lue myös: Tikkurilassa asuva Kalevi pelkää, että ratikkatyömaa estäisi pääsyn arvostetuille parkkipaikoille – Tunnelin rakentaminen vaatisi räjäytyksiä kotitalojen vieressä

Rakentaminen vaatii äärimmäisen tarkkaa vaiheistusta ja yhteensovitusta olemassa olevien rakenteiden kanssa, suunnittelija toteaa.

Eikö tässä ole jo riittävä syy olla toteuttamatta Ratakujan vaihtoehtoa? Yleensä pyritään järkevästi välttämään turhia riskejä ja kustannuksia, joten pitäisikö meidän Vantaallakin tehdä näin?

Läpi harmaan kallion on vain päästävä, maksoi mitä maksoi ja kustannuksista välittämättä. Puhutaanko enää hallitusta riskinotosta ja vastuullisesta rahankäytöstä? Ei minusta ainakaan.

Lue myös: Selvitys: Ratakujan tunnelin hinta noussut 15 miljoonaa euroa – vaihtoehto olisi silti paras reitti ratikalle Tikkurilassa

On aika herätä. Valkoisenlähteentien valmis alikulku sen sijaan tarjoaa riskittömän ja huomattavasti edullisemman vaihtoehdon joka myöskin palvelisi alueella olevia useita kouluja ja uutta suunnitteilla olevaa koulukampusta. Nuoret opiskelijatkin tulisi huomioiduksi.

Muutaman minuutin pidempi reitti Ratakujaan verrattuna ei pitäisi olla ongelma edes näin hektisessä maailmassa. Myöskin sujuvat vaihdot ratikasta junaan ja niin edelleen pystytään aseman läheisyydessä toteuttamaan jos vaan halua ja tahtoa riittää.

Paras vaihtoehto on edelleenkin ratikkahankkeesta luopuminen. Hyviä vaihtoehtoja ratikan korvaamiseksi on esitettykin ja jotka mahdollistaisivat helposti reittimuutokset jos tilanne sitä vaatii, toisinkuin ratikka joka kiskoilla kulkee.

Tärkeintähän on meille kaikille sujuva, täsmällinen ja kattava joukkoliikenne. Katse pitää olla nyt tulevaisuudessa eikä menneisyydessä jota ratikka edustaa.

Vantaa on laaja ja voimakkaasti kasvava kaupunki joka vaatii muutoksiin mahdollistavat joukkoliikennevälineet. Rakentamista ei tarvitse suunnitella ainoastaan radan varteen. Joustavuus ja muutosmahdollisuus on tulevaisuutta.

Joukkoliikenteen on tavoitettava meidät kaikki ja siihen hyvin suunniteltu ja järkevä reittiverkosto antaa mahdollisuuden.

Reittimuutoksiin on aina kasvavassa kaupungissa varauduttava ja siihen kumipyörä liikennevälineet antavat parhaat mahdollisuudet. Tämä kuulostaisi enemmän MEIDÄN Vantaalta kuin ratikan antama hyöty vain pienelle osalle Vantaata.

Keijo Mäntyharju

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut