Mielipide | Ratikkaa on helppo suunnitella toisen maalle ja toisen rahoilla

Kirjoittajat kritisoivat Vantaan ratikan reittiä, joka veisi ratikan tunneliin Tikkurilan Ratakujalla.

Liittyen toimittaja Tiina Örnin tekemään artikkeliin ”Tikkurilan tunnelissa miljoonien eurojen riskit” ja osakkeenomistajan mielipidekirjoitukseen ”Miksi kallista ratikkatunnelia ajetaan väkisin Tikkurilaan”.

Kaupunginhallitus sai esityksen ratikan ratatunnelin rakentamisvaiheen tiedossa olevista mittavista miljoonien eurojen sopimusriskeistä. Varovaisuusperiaatetta noudattaen listaa kokoavan olisi tullut todeta, ettei valmistelua ole syytä jatkaa.

Sopimusmiljoonien lisäksi tulevat rakentamisen riskit, kuten löysä maaperä, HSY:n suuret putket, kaukolämpöputket ja Vantaan Energian sähkömuuntamo, erilaisten materiaalien vahingoittumiset ja siirrot. Myös tiiviisti rakennetun alueen kiinteistöille aiheutuvat ongelmat ovat ilmeiset.

Yöaikaisesta rakentamisesta johtuen rakennusaika pitkittyy. Asukkaiden hyvinvoinnille ja yöunen menetykselle ei lasketa arvoa, entä omaisuuden vahingoittumiselle ja arvonalenemalle?

Osakkeenomistaja kysyy: Asuvatko suunnittelijat Vantaalla? Vantaalaisina he punnitsisivat menoja palveluihin, joita ilman heidän läheisensä jo jäävät, sillä Vantaa on velkainen. Edetään asenteella, jossa raha ei merkitse mitään, kunhan on kirjoitettu sana: hiilineutraali tai muuta vastaavaa.

Joukkoliikenne hoituu olemassa olevien tunneleiden kautta uudella teknologialla ja vähemmällä kuormituksella. Hakunila kehittyy suunnitelmien mukaan ilman ratikkaakin. Viime kädessä vastuu on luottamushenkilöillä.

Paula Lehmuskallio (kok.) valtuuston. 1. varapj., Timo Auvinen (ent. sitoutumaton valt.) Tuukka Saimen (ps.) Markku Weckman (ps.)

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut