Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | Koulutetut opettajat ovat yhteiskuntamme menestystekijöitä – alan palkkaus on jäänyt jälkeen eikä vastaa opettajan muuttunutta työnkuvaa

Opetusala elää eräänlaista murrosvaihetta. Opetus-ja kasvatustyössä jo pidempäänkin olleet epäkohdat on huomattu ja niiden poistamiseksi vaaditaan toimenpiteitä. Opettajat ovat kulkeneet pitkän matkan lakkoilematta. Viimeksi he lakkoilivat vuonna 1984, eli 38 vuotta sitten.

Opettajan työnkuvaa ovat muuttaneet alati lisääntyvät velvollisuudet ja tehtävät; lyhyet työpäivät ovat harhaluulo.

Opettaja opettaa, arvioi ja kasvattaa, hän tukee, pyrkii edistämään lasten ja nuorten kasvua ja oppimista sekä osaamisen kehittymistä niin, että yksilöstä kasvaa itsenäisiä yhteiskunnan jäseniä, jotka pärjäävät muuttuvassa ympäristössä.

Sen lisäksi opettaja laatii henkilökohtaisia oppimissuunnitelmia, tekee moniammatillista yhteistyötä, kodin ja koulun yhteistyötä, kokoustaa, työskentelee tiimissä, on jatkuvassa vuorovaikutuksessa jonkun kanssa.

Opettaja valmistaa oppimateriaaleja, ratkaisee konflikteja, suunnittelee, organisoi, koordinoi. Opettajan työ on multitaskausta.

Opettajat ovat keskimäärin kiltti, nöyrä ja uuras ammattikunta. Näihin ominaisuuksien luottaen töitä on lisätty. Tämän säästämisen opettajan selkänahasta on loputtava. Työtä pitäisi pikemminkin pystyä rajaamaan.

Opetusalan säästöt näkyvät myös ryhmäkokojen kasvamisena, avustavan henkilökunnan vähentämisenä, opetustiloista tinkimisenä ja välttämättömienkin materiaalihankintojen lykkäämisenä.

Suurten heterogeenisten ryhmien takia oppilaiden kohtaaminen kärsii, mikä on erittäin valitettavaa, koska se on monen mielestä parasta opettajan työssä. Erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin vastaaminen on myös haastavaa ryhmässä, jossa on useita tuen tarvitsijoita. Tästä kaikesta seuraa kuormittumista ja riittämättömyyden tunteita.

Opettajilla on pitkä akateeminen koulutus ja siihen nähden palkka on suhteellisen matala. Opettajien palkkakehitys on jäänyt koko ajan jälkeen yksityisen sektorin kehityksestä. Näin ollen palkkojen korotusvaatimus on oikeutettua.

Koulutetut opettajat ja laadukas koulutusjärjestelmä ovat yhteiskuntamme menestystekijöitä. Näitä meillä ei ole varaa romuttaa. Varmistetaan, että opettajien tekemä arvokas työ jatkuu laadukkaana edelleenkin.

Leena Ronkainen, erityisopettaja, erityisluokanopettaja, Vantaa

Kirsi Hietanoro-Backman, suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja, Vantaa