Mielipide | Kaikki oppilaat eivät hyödy ilmiöoppimisesta tai taivu isoihin luokkakokoihin – Etappiluokat ovat investointi oppilaiden ja kuntatalouden tulevaisuuteen

Etappi. Sanasta tulee mielleyhtymä: välivaihe, osuus tai taipale. Vantaan perusopetuksen neljän alueellisen etappiluokan on tarkoitus olla juuri välivaihe haastavasti käyttäytyvien oppilaiden koulupolulla.

Oppilailla tyypillisiä haasteita ovat tunne- ja vuorovaikutustaidot, kuten itsehillintä, tunteiden tunnistaminen ja kaveritaidot. Haasteet ovat oppilaiden omassa lähikoulussa johtaneet ristiriitoihin, vaikeuttaneet muun ryhmän toimintaa ja lopulta vaikuttaneet siirtoon etappiluokkaan.

Etappiluokassa oppilaalle tarjotaan vahvaa tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen ja yksilöllistä ohjausta opetukseen.

Ryhmäkoko etappiluokassa on pieni. Kuusi oppilasta ja kolme aikuista. Etapin henkilöstöön kuuluvat erityisluokanopettaja, sosiaaliohjaaja ja koulunkäyntiavustaja. Etappijakso kestää noin vuoden.

Etappiluokan henkilöstön pitkäjänteinen, johdonmukainen ja aikuisjohteinen opetus ja ohjaus arjen tilanteissa mahdollistavat muutoksen.

Etapin aikuiset luovat oppilaalle struktuurin eli rakenteen koulupäivään, ovat mukana siirtymissä ulkoa sisään tai ruokailuun sekä luokkatilanteissa. Aikuiset ovat oppilaille esikuvia hyvästä käytöksestä luokka-, peli- ja leikkitilanteissa.

Vuoden pituinen etappijakso voi onnistuessaan kuntouttaa oppilasta. Se voi myös lisätä yksilön hyvinvointia, tehdä oppilaan tietoiseksi vahvuuksistaan ja luoda onnistumisen kokemuksia.

Yhteiskunta voi hyötyä oppilaan kuntoutumisesta pidemmällä aikavälillä yksilön ja perheen palvelutarpeen vähentymisenä ja oppilaan työelämään kiinnittymisenä. Kuntatalous hyötyy tästä uusina veronmaksajina ja hyvinvoivina kansalaisina, jotka kuluttavat palveluita itse ansaitulla tuloilla.

On myös oppijoita, joita etappiluokka ei voi auttaa. Heitä ovat esimerkiksi oppilaat, jotka eivät saavu kouluun, tai oppilaat, joiden hoitotasapaino ja lääkitys eivät ole kunnossa.

Muutoksen mahdollistamiseksi oppilaiden on saavuttava kouluun ja oltava riittävän motivoituneita. Vuosi on verrattain lyhyt aika muutokselle. Muutos vaatii useita onnistumisia ja oppimiskokemuksia soveltuvista toimintatavoista.

Erilaiset oppijat tarvitsevat erilaisia oppimisympäristöjä. Suurin osa oppilaista hyötyy yhä yleisopetuksen oppilasryhmissä tai noin 10 oppilaan pienluokissa työskentelystä. Tämän lisäksi tarvitaan myös vahvasti tuettua ja resursoitua sairaalaopetusta ja etappiluokkia.

Kaikki oppilaat eivät taivu ilmiöoppimiseen, itseohjautuvuuteen ja avoimiin oppimisympäristöihin. Erityisen tuen oppilaat hyötyvät struktuurista, ennakoitavuudesta ja pienestä ryhmäkoosta.

Kuntapäättäjien ja asiantuntijoiden soisi muistavan tämä oppijoiden erilaisuus ja erityisen tuen työntekijöiden kuuleminen uusia oppimisympäristöjä kehitettäessä.

Toni Piispa

sosiaaliohjaaja, Vantaan kaupunki

Länsi-Vantaan etappiluokka,

Kivimäen koulu

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut