Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Kukaan ei halua basaareja taksitolpille – huutelu ja häiriökäyttäytyminen haittaavat toimintaa

Kilpailu asiakkaista käy välillä kuumana taksiasemilla. Alalla toimivat toivovat, että yhteisiä pelisääntöjä kunnioitettaisiin.

Viime aikoina on medioissa ja somessa keskusteltu – jälleen kerran – Suomen suurimpien ja näkyvimpien taksiasemien, eli Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Rautatientorin villeistä taksibasaareista.

Myös taksiyrittäjämme ja kuljettajamme ovat valittaneet samasta Helsingin suurten matkustajasatamien osalta, joissa ei myöskään ole kunnioitettu hyvän taksipalvelun pelisääntöjä.

Vaikka olemme vedonneet huijaus- ja häiriökäyttäytymisen osalta niin ministeriöön, viranomaisiin kuin kyseisiä taksiasemia valvovaan yritykseen, on kuin tuuleen huutaisi.

Asiakkaita ja itseään kunnioittavat taksivälitysyhtiöt toteuttavat toisinaan kyseisillä asemilla omia toimijoitaan koskevia valvontaiskuja sekä jatkuvaluonteista asiakaspalautteisiin perustuvaa laadunvalvontaa. Meillä laatua valvoo 15 laatumestaria, joita kutsuttiin ennen taksitarkastajiksi. Valvomme kuitenkin vain omiamme, kuten yritysten omavalvontaan kuuluu.

Vähintään satoja basaarikaupustelua ja häiriökäyttäytymistä edustavia taksitoimijoita ei valvo kuitenkaan juuri kukaan. Tai jos valvoo, on toiminnan tehokkuus kyseenalaista.

On sietämätöntä suomalaisen taksialan maineen osalta, että markkinoillemme on päästetty häiriköimään toimijoita, jotka saavat huudella asiakkaille, muille kuljettajille ja taluttaa hyvää luulevia asiakkaita miltei väkisin autoihinsa.

Vetoammekin jokaiseen taksitoimijaan ja alaa valvovaan tahoon Suomessa: Basaarikulttuuri, huutelu ja asiakkaiden valinnanvapauden sivuuttaminen eivät kuulu Suomeen.

Luotettavaa ja ystävällistä taksipalvelua halaville muistuttaisimme: Asiakkaalla on 110 prosentin valinnan ja päätöksenteon vapaus sen suhteen, mihin taksiin nousee. Suomessa ei tarvitse ottaa jonon ensimmäistä taksia, vaikka osa niin pyrkii erehdyttämään.

Pasi Rokosa, vt. toimitusjohtaja,

Sakari Lauriala, viestintäpäällikkö, Lähitaksi