Mielipide | Vantaan ratikan Ratakujan reitti on todettu parhaaksi – "Reittejä Tikkurilassa on harkittu ja suunniteltu vuosia"

Ratakuja, jonka alle osa tunnelista rakennettaisiin, on kapea. Tästä syystä siihen on kiinnitetty erityistä huomiota suunnittelussa, kirjoittaja toteaa.

Vantaan ratikan suunnittelu on käynnissä ja samalla suunnitellaan myös tunnelia Ratakujan alle. Ratikan rakentamisesta kaupunginvaltuusto päättää vuonna 2023.

Jouni Tarjamo kirjoitti Vantaan ratikan Ratakujan tunnelista miettien, miksi reittiä ei muuteta.

Reittejä Tikkurilassa on harkittu ja suunniteltu vuosia. Kaupunginhallitus päätti 26.4. 2021, että suunnittelua jatketaan vain Ratakujan vaihtoehdon pohjalta.

Vantaan ratikan verkkosivuilla voi tutustua raporttiin, jossa avataan eri vaihtoehtoja ja sitä miksi ne on hylätty. Vaihtoehtojen vertailussa on otettu huomioon tuleva rakentaminen radan varressa, mutta silti esimerkiksi Valkoisenlähteentien kautta kulkeva reitit ei ole ollut kannattava. Reitti pidentää matka-aikaa, ja vaihtoyhteys juniin ei ole hyvä.

Ratikan nopeus Tikkurilan läpi ei tunnu satunnaiselle matkustajalle tärkeältä, mutta se vaikuttaa suuresti siihen, millä arkiset matkat päätetään kulkea.

Vantaan ratikka on myös osa pääkaupunkiseudun liikennettä ja kehitystä. Jos vaihtoyhteys juniin ei Tikkurilassa ole erinomainen, joudumme ratikan lisäksi lisäämään entisestään suoria bussiyhteyksiä eri alueilta Helsinkiin.

Kallein vaihtoehto Ratakujan tunneli ei ole, vaan se on suunnittelupöydällä olleista seitsemästä vaihtoehdosta neljänneksi halvin. Valkoisenlähteentien reitinkin alustava kustannusarvio oli 55 miljoonaa euroa, joten halpa tämä Tikkurilan kohta ei joka tapauksessa ole.

Ratakuja, jonka alle osa tunnelista rakennettaisiin, on kapea. Tästä syystä siihen on kiinnitetty erityistä huomiota suunnittelussa.

Ratakujan pysäköintilaitos on tarkoitus pitää poikkeusjärjestelyiden käytössä mahdollisten työmaiden ajan, ja asuinrakennusten kunnosta pidetään huolta jo suunnitteluvaiheessa.

Mitään tarvetta asuintalojen purkamiselle ei ole, ja tunnelin kaikessa suunnittelussa asuintalojen läheisyys on otettu huomioon. Pelastusteitä emme myöskään poista, vaan ne suunnitellaan työmaiden ajaksi yhdessä Pelastuslaitoksen kanssa.

Rakennusaikana Kirjastonpuiston eteläreunalla olisi työmaa, jonka jälkeen puisto taas ennallistettaisiin leikkipaikkoineen. Työmaan on arvioitu kestävän 1–2 vuotta.

Jatkamme edelleen Ratakujan asukkaiden kanssa keskustelua kokouksissa ja erillisissä asukastilaisuuksissa, jotta kaikki mahdolliset huolet rakentamiseen liittyen saadaan ratkottua.

Tiina Hulkko

Hankejohtaja, Vantaan ratikka

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut