Kesällä 2018 vapautuneen taksilain piti olla mullistava uudistus. Aiemmin melko voimakkaasti säädellyllä alalla luovuttiin tuolloin muun muassa taksamittarista ja kuljettajien tietyistä koulutusvaatimuksista. Perinteistä keltaista taksikupuakaan ei tarvittu auton katolla. Lisäksi hinnoitteluun tehtiin muutoksia.
Lain voimaantulon jälkeen sen valuvikoja on korjattu pariinkin otteeseen. Taksikupu lisättiin takaisin katolle, kuljettajille lisättiin koulutusta ja niin edelleen.
Ihan valmista ei taida olla vieläkään.
Osa kuljettajista pilaa alan maineen.
Asiakkaan näkökulmasta taksin ottaminen paikoin muuttunut haastavammaksi. Niin sanotusta asiakaskokemuksesta puuttuu luottamus.
Esimerkiksi vanha käytäntö siitä, että taksijonosta pitäisi napata se ensimmäinen taksi, ei taksilain muutoksen jälkeen enää päde. Silti osa kuljettajista yrittää saada asiakkaan ottamaan sen jonon ensimmäisen auton ja protestoi, jos asiakas ei näin toimi.
Satunnainen taksimatkustaja tuntee hieman syyllisyyttä valitessaan taksin jonon toisesta kohtaa. Sitä melkein tuntee muiden kuljettajien katseet selässään...
Samaan aikaan lakimuutos on tuonut myös hyviä puolia ja osa asiakkaista hyödyntää alan uudempia toimijoita, kuten Yangoa ja Uberia sujuvasti ja tyytyväisenä.
Kuljettajat kertovat omanlaistaan tarinaa. Asiakkaista käydään välillä kiivasta sanallista taistelua. Tiettyjen taksiasemien "reviiritaistelut" tuntuvat olevan arkipäivää etenkin Helsingin vilkkaimmilla taksiasemilla.
Turvallisuus ja luottamus ovat niitä asioita, joita asiakas taksiin istuessaan haluaa kokea. Taksihan napataan yleensä juuri siksi, että halutaan päästä luotettavasti ja nopeasti perille.
Jos ennen perille pääsyä on pitänyt selviytyä taksiaseman "basaarista" haluttuun autoon, toivoa kuljettajan löytävän perille annettuun osoitteeseen ja lopuksi huolehtia siitä, että on tullut veloitettua oikein (ja että on saanut maksusta kuitinkin), on takana aikamoinen asiakaskokemus.
Valtaosa kuljettajista, edusti sitten mitä yritystä tahansa, on ammattitaitoisia, rehellisiä ja asiallisia. Siksi onkin surullista, että osa kuljettajista pilaa alan maineen.