Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | HSL:n uudistuksessa palattiin lippukäytännössä 30 vuoden taakse – kestoltaan vapaavalintaiset kausiliput saatava takaisin käyttöön

Kirjoittajan mielestä Vantaan kaupungin ja edustajien HSL:n hallituksessa on vaadittava, että entisenlainen mahdollisuus valita vapaammin kausilipun kesto otetaan takaisin käyttöön.

HSL:n hallitus päätti kokouksessaan huhtikuussa 2020 kausi- ja vuorokausilippujen yhdenmukaistamisesta HSL-kortilla ja -sovelluksessa. Muutos astui voimaan 14. tammikuuta 2021 ja se on ollut selkeä heikennys lipputuotteiden palveluvalikoimaan.

Ennen muutosta HSL-kortille oli mahdollista ladata kautta, jonka pituuden pystyi määrittämään 14–366 päivän mittaiseksi täysin vapaavalintaisin alku- ja loppupäivämäärin. Tämä oli erittäin joustavaa. Aiemmin pystyi esimerkiksi ostamaan kauden, joka kestää palkkapäivästä palkkapäivään. Väli kun vaihtelee pankkipäivien mukaan, se ei ole täsmälleen 30 päivää.

Nykykäytännöllä HSL käytännössä pakottaa ostamaan kausilipun myös vuosiloman ajaksi tai käyttämään kertalippuja, joilla meno–paluu maksaa 5,60 euroa, mikä tekee viikossa jo 28 euroa. Vuosiloma alkaa todella harvoin täsmälleen siitä päivästä, jolloin on 30 päivän kausilipun viimeinen voimassaolopäivä. Lisäksi pitäisi huomioida, että palkan- tai tuenmaksupäivinä ihmisillä on aina eniten rahaa käytettävissä.

HSL voisi olla edelläkävijä.

HSL:n hallitus on lähettänyt lausuntopyynnön jäsenkunnilleen Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Vastausaika päättyy 31. elokuuta.

Veroja maksavana kuntalaisena ja erittäin aktiivisena joukkoliikenteen käyttäjänä haluan, että kaupungin on vaadittava HSL:ää palaamaan kausilippujen lataamisessa ennen muutosta voimassa olleeseen käytäntöön kuitenkin siten, että se laajennettaisiin myös HSL-sovelluksella ja kortti.hsl.fi-verkkopalvelusta ostettaviin lippuihin. Tämä on nykytekniikalla täysin mahdollista. HSL voisi olla tässä asiassa edelläkävijä.

Vaadin, että vantaalaisedustajina Pasi Liukkonen (ps.), Sakari Rokkanen (kok.) ja Sirpa Kauppinen (vihr.) ajavat näitä asioita HSL:n hallituksessa, ja myös että Vantaan kaupungin konsernijaosto ja/tai kaupunkitilalautakunta asettuu lausunnossaan niitä puoltamaan.

HSL:n toimintasuunnitelmaluonnoksessa ovat esillä myös lipputulotavoitteen edellyttämät lippujen hintoihin tehtävät korotukset sekä alennusryhmien ja vapaan matkustusoikeuden tarkastelu jo vuonna 2023.

Lippujen hintojen korotukset on pidettävä todella kohtuullisina ja lisäksi nykyisiä alennusryhmien määrittelyjä ja ehtoja ei saa enää poistaa taikka edes heikentää. Mieluummin nostetaan sitten kuntakohtaista subventiota kuin heikennetään nykyisiä käytettävissä olevia etuja.

HSL:n asiakastyytyväisyyskyselyssä tulokset ovat jääneet tavoitetasosta, eikä se ole mikään ihme, kun ainakaan edellisen ”uudistuksen” yhteydessä ei kuultu asiakkaiden mielipiteitä. Kausilippujen kestossa ollaan palattu takaisin 90-luvulle eli 30 vuotta taaksepäin, paperi- ja pahvilippujen aikaan. Sitäkö HSL haluaa?

Lisäksi vinkkinä: Saksassa tehtiin rohkea ratkaisu, kun otettiin käyttöön 9 euron kuukausilippu rautateillä. Siellä osataan olla edelläkävijöitä.

Olli Saarikko (sd.), Vantaa