Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Tikkurilan neuvolassa tutusta terveydenhoitajasta ei ole tietoakaan, vaan vastassa on turhan usein uusi työntekijä – "Tuskin kukaan muistaa minua tai lastani"

Neuvolan tehtävä on tukea myös vanhempia ja vanhemmuutta. Se vaatii vuorovaikutusta sekä luottamussuhteen syntymistä, kirjoittaja muistuttaa.

Lapseni on käynyt ensimmäisen elinvuotensa aikana Tikkurilan neuvolassa yhdeksän eri terveydenhoitajan vastaanotolla. Yhteensä käyntejä on ollut 11, joten saman terveydenhoitajan vastaanotolla olemme päässeet käymään vain kolmesti.

Ennen tätä vuotta olen ollut neuvolajärjestelmän suuri kehuja, sillä esikoiseni vauva-aikana neuvolan terveydenhoitaja oli minulle äärimmäisen tärkeä tuki. Hänelle pystyin itkemään uupumustani ja kertomaan avoimesti vauvavuoden haasteista. Nyt mistään vastaavasta ei voi edes puhua, sillä en muista puolienkaan tapaamieni terveydenhoitajien nimiä ja tuskin kukaan heistä muistaa minua tai lastani.

Asia harmittaa minua erityisesti siksi, että olen useasti erikseen pyytänyt, etten joutuisi enää kokonaan uuden henkilön vastaanotolle. Mutta vaikka tapaaminen yritetään varataan omalle terveydenhoitajalleni, niin aikoja ei joko ole tai listat muuttuvat. Useammin kuin kerran terveydenhoitaja, jolle aikani on varattu, on vaihtunut samana päivänä käynnin kanssa.

Neuvolan tehtävä on paitsi seurata lapsen kasvua ja kehitystä, mutta myös tukea vanhempia ja vanhemmuutta. Se vaatii vuorovaikutusta sekä luottamussuhteen syntymistä.

Jokainen kohtaamani terveydenhuollon ammattilainen on ollut asiantunteva ja ystävällinen, mutta me olemme olleet toisillemme täysin vieraita. Äitinä ei ole helppo myöntää, että olen väsynyt tai tarvitsen apua. Nyt tämänlaista keskustelua ei ole päässyt edes syntymään, sillä tutustuminen aloitetaan joka kerta alusta.

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että lapseni on perusterve eikä hänen kasvussaan ole ollut huolia. Mutta miten neuvola pystyy tällä järjestelmällä tukemaan tai edes löytämään ne lapset ja perheet, jotka tarvitsevat apua? Eikö olisi sekä työntekijöiden että perheiden edun mukaista keskittää käynnit samoille ammattilaisille? Näin lapsen kasvua, mahdollisia huolenaiheita sekä koko perheen kuulumisia seuraa säännöllisesti tuttu terveydenhoitaja.

Minulle on monta kertaa neuvolassa sanottu, että meille on vain käynyt huono tuuri. Mutta voiko niinkin tärkeän palvelun kuin lasten neuvolatarkastukset perustua tuuriin?

Huolestunut vanhempi