Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Ikääntyvien määrä kasvaa, mutta joukkoliikenteen suunnittelussa heitä ei muisteta – "Toimiva joukkoliikenne on avainasemassa siinä, että ikäihminen pystyy elämään täysipainoista elämää"

HSL on tehnyt ratkaisujaan ensisijaisesti työmatkaliikennettä silmälläpitäen, kirjoittajat toteavat.

Vantaan vanhusneuvosto haluaa kiinnittää päättäjien huomiota ikääntyvien asemaan joukkoliikenteen käyttäjinä. Tulevassa HSL:n kolmevuotissuunnitelmassa todetaan ikäihmisten määrän poikkeuksellisen voimakas kasvu tulevina vuosina.

Kuitenkin siitä puuttuu kokonaan pohdinta siitä, mitä haasteita tämä asettaa joukkoliikenteelle tulevaisuudessa.

Tulevien vuosien suurimpia yhteiskunnallisia haasteita on, miten pystymme jatkossa huolehtimaan vanhusten asianmukaisesta hoidosta.

Keskeinen keino hillitä kustannusten hallitsematonta nousua on panostaa ikäihmisten toimintakyvyn säilymiseen.

Tutkimusten mukaan mahdollisuus liikkua itsenäisesti ja omatoimisesti kodin ulkopuolella estää eristäytymistä, syrjäytymistä ja mielenterveyden ongelmia.

Voimien vähetessä vanha ihminen ei jaksa kävellä pitkälle, eikä oman auton käyttö ole mahdollista. Toimiva ja edullinen joukkoliikenne onkin avainasemassa siinä, että ikäihminen pystyy osallistumaan yhteiskunnan erilaisiin rientoihin, tapaamaan ystäviä ja perhettään sekä elämään täysipainoista ja ihmisarvoista elämää.

HSL:n uudet liikenneratkaisut perustuvat nopeuteen ja tehokkuuteen. Ratkaisuksi on valittu runkolinjaverkoston rakentaminen. Suorat bussiyhteydet eri asuinalueilta Helsingin keskustaan on muutettu vain ruuhka-aikoina ajettaviksi, lopetettu kokonaan tai kaavaillaan lopetettaviksi.

Esimerkiksi lopetusuhan alla oleva linja 415 on suora, vaihdoton ja tärkeä yhteys Keski-Vantaalta Meilahden keskeiselle sairaala-alueelle.

HSL on tehnyt ratkaisujaan ensisijaisesti työmatkaliikennettä silmälläpitäen. Matkaketjuihin pohjaava malli merkitsee lisääntyneitä vaihtoja ja se hankaloittaa monin tavoin ikäihmisten matkustamista. Matkaketjut merkitsevät pitkiä pysäkkivälejä ja hankalia pidentyneitä kävelymatkoja.

Kertalippualennus poistettiin vuoden 2021 alussa. Kertalippu on kuitenkin se lipputuote, jota suurin osa ikäihmisistä mieluiten käyttää. Harvalla on tarvetta kausilippuun eikä aina varaa hankkia sitä edes alennettuun hintaan.

Vanhusneuvosto esittää, että nykyisiä suoria bussilinjoja ei enää vähennetä tai lakkauteta. Kaikille alueille pitää olla toimivat yhteydet. Toivomme, että HSL luopuu vyöhykehinnoittelusta ja siirtyy tasahinnoitteluun.

Lisäksi 70 vuotta täyttäneiden 45 prosentin alennus kausilippuun tulisi säilyttää, ja sen lisäksi sama 45 prosentin alennus tulisi palauttaa koskemaan myös kertalippua ilman kellonaikarajoituksia.

Raimo Huvila, Vantaan vanhusneuvoston puheenjohtaja

Marja-Liisa Saares, varapuheenjohtaja