Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Länsi-Vantaan linjastouudistuksen tavoitteena on tarjota parempia yhteyksiä yhä useammalle – rahaa on kuitenkin käytössä rajallisesti

Kirjoittaja muistuttaa, että Länsi-Vantaan linjastouudistuksen yhteydessä monen bussin vuorovälit ovat tihentyneet ja vaihtoyhteyksiä on vahvistettu.

Kaupunginvaltuutettu Maarit Raja-Aho kirjoitti (VS 7.9.), että läntisimmän Vantaan joukkoliikenneyhteydet ovat heikentyneet HSL:n tekemien linjastomuutosten vuoksi.

Uudistuksen tarkoituksena ei tietenkään ole ollut heikentää joukkoliikennettä vaan nimenomaan parantaa sitä ja tarjota yhä useammalle joustavampi mahdollisuus liikkumiseen. Pyrimme siihen, että joukkoliikenne palvelisi paremmin myös sellaisina aikoina ja sellaisilla matkoilla, jotka aiemmin on totuttu taittamaan useammin autolla.

Lue myös: Mielipide | HSL:n linjastouudistus usuttaa kulkemaan omalla autolla – "Mikähän tässä uudistuksessa oli ajatuksena?"

Uudistuksen yhteydessä monet yhteydet muuttuivat vaihdollisiksi, mutta samalla vuorovälit ovat tihentyneet. Jos esimerkiksi Hämeenkylän suoralla linjalla 322 vuoroväli vaihteli aiemmin 20 minuutin ja tunnin välillä, nyt Hämeenkylästä runkolinjalle 300 kulkevien bussien vuoroväli on 10–15 minuuttia.

Aikataulut on suunniteltu yhteen enimmäkseen 10 minuutin välein kulkevan runkolinjan 300 kanssa Pähkinärinteessä. Reitti on täsmälleen sama kuin lakkautetulla linjalla 322, mutta sisältää yhden vaihdon – ei kahta.

Jo aiemmin on voinut olla kannattavaa vaihtaa bussista junaan esimerkiksi Vantaankosken asemalla. Nyt olemme vahvistaneet vaihtoyhteyksiä junaan entisestään: linjat 583 ja 584 tarjoavat tiheitä yhteyksiä Hämeenkylästä Louhelan asemalle.

Lue myös: Nyt se mullistus tapahtuu! Länsi-Vantaan bussilinjasto uudistuu, kun runkolinjat aloittavat liikennöinnin viikon kuluttua

Kun Hämeenkylän ja Leppävaaran välille on lisäksi muodostunut uusi bussiyhteys linjalla 522, myös Leppävaaran aseman kautta saattaa tosiaan olla nopeampaa matkustaa: matka Leppävaarasta Helsingin päärautatieasemalle kestää U-, E- tai Y-junalla vain 11 minuuttia.

Uudistusta on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä asukkaiden kanssa, ja liikkumistarpeet ovat ohjanneet suunnitteluamme.

Emme kuitenkaan koskaan voi tarjota kaikkea kaikille, sillä esimerkiksi rahaa on käytössä rajallisesti. Kyse on aina siitä, miten rahalle saadaan vastinetta niin, että se samalla hyödyttäisi mahdollisimman monia.

Jenö Adam

joukkoliikennesuunnittelija

HSL