Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta | Matkustajamäärän lasku vaikuttaa laajalle

Kuinka moni Vantaan ratikalla kulkisi tulevaisuudessa? Ei ainakaan yhtä moni kuin aiemmin on arvioitu. Hiljattain päivitetyt arviot ratikan matkustajamääristä vuonna 2030 ovat karua luettavaa. Kun vuonna 2019 tehdyn aiemman arvion mukaan ratikalla tehtäisiin 82 000 matkaa päivässä, tehtäisiin ratikalla uuden arvion mukaan vain 31 000 päivittäistä matkaa. Puhutaan siis aivan eri määristä kuin aikaisemmin.

Syitä muutokseen löytyy useita. Etätöiden yleistyminen heijastuu väistämättä julkiseen liikenteeseen voimakkaasti jo nyt, vuonna 2030 kenties tätäkin enemmän.

Mutta ei matkustajamäärän romahdus liity yksinomaan ratikkaan. Myös bussilla tehdyt matkat tipahtavat aiemmin ennustetusta.

Vertailun vuoksi: Bussilinja 570:lla oli tänä keväänä noin 13 000 matkustajaa vuorokaudessa, ja se liikennöi tällä hetkellä lähes samaa reittiä kuin suunnittelussa oleva ratikka (VS 17.9.)

realistisemmat kuin aiemmat.

Suurin syy muutokseen on asiantuntijan mukaan kuitenkin itse ohjelmisto, jolla liikenne-ennusteet on tehty. Nyt niin sanottu Helmet-liikennemalli on päivitetty ja mallinnus tapahtuu hieman eri tavalla kuin aikaisemmin.

Voidaan siis sanoa, että nykyiset luvut ovat realistisemmat kuin aiemmat.

Sen verran merkittävä matkustajamäärän putoaminen kuitenkin olisi, että se näkyisi paitsi lipputulojen menetyksenä, myös ratikan vuorovälien harventamisena. Ruuhka-aikana ratikka kulkisi 7,5 minuutin välein, ei viiden minuutin välein, kuten aiemmin on suunniteltu.

Toisaalta, kun ratikan vaunuja tarvittaisiin aiempaa vähemmän, liikennöintikustannukset vähenisivät.

Ratikan suunnittelukustannuksista on Vantaalla käyty värikästä keskustelua niin valtuutettujen kuin kaupunkilaisten kesken.

Asiantuntijat tekevät suunnitelmia, päivittävät arvioita ja laskevat kustannuksia. Tuore ennuste osoittaa, että suunnittelu on paitsi välttämätöntä, myös hyödyllistä.

Valtuutetut saavat keväällä nähtäväkseen vielä kertaalleen päivitetyn arvion ennen varsinaisten ratikkapäätöstä. Tuoreet luvut huomioiden on hyvä tehdä päätös ratikan rakentamisesta.