Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | Voisiko Vantaa kasvaa, vaikka ratikkaa ei rakennettaisikaan?

Kirjoittaja pohtii voisiko samat maakaupat ja muutokset tehdä Vantaalla ilman ratikan rakentamistakin.

Vantaan Sanomat uutisoi ratikan oletetuista matkustajamääristä (VS 17.9.). Jos vantaalaisille olisi aikanaan kerrottu, että ratikan kannattavuus perustuu 82 000 vuorokautiseen matkustajamäärään, olisi suosio luultavasti erilainen kuin tähän asti. Johan "sokea Reettakin" näkee, että nykyisen bussilinjan käyttäjämäärä (13 000) ei voi kasvaa 6,5-kertaiseksi, kun bussi nostetaan raiteille.

Lue myös: Uusi ennuste: Vantaan ratikan matkustajamäärä romahti – "Tämä tuli yllätyksenä"

Perusteluna käytetään, että kaavoitetaan radan varteen uusia asuinalueita, jolloin tulee uusia asukkaita. Samoin väitetään, että ratikka ei itse asiassa maksa vantaalaisille mitään, sillä päättäjien mukaan kaavoituksesta ja maakaupoista saatavat tulot kompensoivat radan kustannukset.

Voisiko tehdä samat kaavamuutokset ja maakaupat ilman ratikkaa ja kaupungin kassa kohenisi? On mielenkiintoista seurata arvioidun matkustajamäärän romahduksen vaikutusta tuleviin kustannuslaskelmiin ja päätöksentekoon.

Juhani Koski