Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | Unohdetaan ratikan linjaus Tikkurilan Ratakujan kautta

Pelkäämme talojen hajoavan, pohjaveden laskevan ja puiden kuolevan laajalta alueelta, Vantaan ratikan Ratakujan linjausta kritisoiva kirjoittaja toteaa.

Toimittaja Armi Suojasen juttu (VS 17.9.) otsikolla ”Ratikan matkustajamäärien ennusteet romahtivat” oli virkistävää luettavaa verrattuna siihen, mitä Vantaan ratikan hankejohtaja Tiina Hulkko oli kertonut Tiina Örnin tekemässä haastattelussa (VS 22.6.).

Hulkon mukaan tehty tutkimus kertoo, ”ettei Vantaan ratikan reitin varren rakennuksille aiheudu rakenteisiin vaikuttavaa tärinää. Tärinä ei ulotu katualueen ulkopuolelle”. Ja että ”Tulosten perusteella tärinää aiheutuu vain noin 15 metrin etäisyydelle raitiotiestä. Tikkurilantiellä ja Kielotiellä sijaitsee rakennuksia myös alle 15 metrin päässä raitiotiestä, mutta niihin kohtiin on suunnitteilla pohjanvahvistustoimenpiteinä tärinää ehkäisevää paalulaattaa".

Jutussa todetaan myös, että "Runkomelu on joissain paikoissa ongelma, mutta niissä suunnitellaan eristys ratikan rakenteisiin. Ongelmia aiheutuu erityisesti paikoissa, joissa maaperä on kovaa ja kallioista. Tikkurilasta itään raitiovaunuliikenteen arvioidaan aiheuttavan katualueen ulkopuolella runkomelua Kuninkaalan, Hakunilan ja Vaaralan alueilla.”

Tikkurilan Ratakuja oli Hulkolta unohtunut. Katumme on 10 metriä leveä. Mikä tulisi olemaan kadun rakennusten, siis parkkihallin ja asuintalojen, etäisyys radasta?

Talojen alle viistosti hakattava paalutus ei olisi helppo ratkaisu. Vauriovaara on suuri. Entä sitten äänet ja tärinät? Kysymyksessä ei olisi oikea tunneli niin kuin metroilla, jotka kulkevat kymmenien metrien syvyydessä, vaan syvä oja. Se jatkuisi bussiterminaalin ja pääradan kuuden kiskoparin ali. Kaivanto peitettäisiin.

Unohdetaan linjaus Ratakujan kautta. Pelkäämme talojen hajoavan, pohjaveden laskevan ja puiden kuolevan laajalta alueelta. Estetään katastrofi.

Pelastuslain vaatimuksista ei ole kerrottu. Mihin ja miten pelastustiet töiden aikana rakennettaisiin? Monessa asunnossa ei ole muuta suuntaa kuin tämä katu.

Ratikkatöissä tuhoutuisi vasta valmiiksi saatu hieno Kirjastopuisto leikkipaikkoineen. Suurin puu kuulemma suojeltaisiin.

Ennusteiden mukaan raitiotien tarve siis vähenee. Yleinen taloustilanne Suomessa on pitkään huono, vaikka Vantaan on nyt yllättävän hyvä. Pidetään se sellaisena. Valtiolta ei apua tule. Vain rakenteilla olevat radat tehdään valmiiksi. Uusia ei rahoiteta.

Jouni Tarjamo

FM