Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Toimittajalta Tolkuton kaahailu kiristää asukkaiden hermoja – Vantaa on leiponut ongelman ihan itse

Vantaa on leiponut itselleen kaahailuongelman. Kakun pohjalla on korttelimaisen kaupunkirakenteen puuttuminen. Täytteenä on se tosiasia, että asuinalueita halkovilla suorilla teillä liikenteen nopeutta ei hillitä juuri millään. Vauhti pysähtyy liikennevaloissa, mutta mikään ei estä painamasta kaasua pohjaan valon vaihduttua vihreäksi.

Liikenneturvallisuus ja tolkuton kaahailu ovat Vantaalla kuuma keskustelunaihe. Siitä kertovat Vantaan Sanomissa julkaistuun mielipidekirjoitukseen tulleet kommentit. Kirjoitus käsitteli ylinopeuksia Tikkurilassa, mutta kommentoijat ottivat kantaa ongelmiin myös muualla Vantaalla.

Osa piti kirjoittajan vaatimia nopeutta hillitseviä toimia ylimitoitettuina, jopa naurettavina. Osa peukutti kirjoitusta ja kertoi, missä muualla nopeuksien hillitsemiselle olisi tarvetta.

Kuinka nopeasti rahoitusyhtiön omistama Bemari kiihtyy taajamassa?

Samalla viikolla Vantaan Sanomat kertoi viiden nopeusvalvontakameran asentamisesta Vantaalle. Peltipoliisien tulosta eivät kaikki ilahdu. Osa katsoo valvonnan vain kiusaavan töihin kiiruhtavia kuntalaisia.

Ainakin nyt vaikuttaa siltä, että kameroita asennettaan paikkoihin, joissa ongelmana on ylinopeuksien lisäksi kaahailu. Vapaa-ajan iloittelu, jossa kaasujalan painavuutta testataan keskellä kaupunkia. Kaahaajat keräävät exceleihinsä dataa siitä, kuinka nopeasti rahoitusyhtiön omistama Bemari kiihtyy suoralla tienpätkällä taajamassa.

Olen mitannut vantaalaistaajamaa halkovalla tiellä kuudenkympin alueella 140 kilometrin tuntinopeuksia. Pari viikkoa sitten Kielotiellä keskellä päivää voimalla kaasuttaneen kuljettajan auto kääntyi vauhdin voimasta ympäri välttäen juuri ja juuri ajautumisen suoraan bussikatokseen. Mitä jos auto olisi syöksynyt pysäkille ja katoksen alla olisi ollut matkustajia odottamassa? Mitä jos auto olisi pyörähtänyt kävelytielle asti?

Valvontakameroiden tulosta Vantaalle päätti kaupunkitilalautakunta. Asian ollessa lautakunnan käsiteltävänä osa päättäjistä kiiruhti vaatimaan asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Onneksi päätös lopulta syntyi.

Päättäjien toivoisi hoksaavan, että kameroilla lisätään liikenneturvallisuuden lisäksi asumisviihtyvyyttä. Valvonta vähentää ylilyöntejä ja kaasuttelua paitsi päivä- myös yöaikaan. Liikenne äänineen kuuluu kaupunkiin, mutta kaasuttelu, äänillä elvistely ja autojen pyörittely tuovat mieleen maalaiskunnan keskustan toriajan jälkeen.

Nopeita autoja ja tiettyä automerkkiä uskollisesti ja järjettömästi fanittavana toivon, ettei autoista ja autoilijoista tulisi jatkossa yhä useammalle vain vihankohde. Jotta niin ei käy, törkeää liikennekäyttäytymistä on suitsittava. Kaupunki ei ole formularata. Se tulee tehdä selväksi wanna be bottaksille myös Vantaalla.