Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallitus päätti tiistaina pidetyssä ylimääräisessä kokouksessaan nostaa matkalippujen hintoja ensi vuonna 8–13 prosenttia.
Hinnankorotukset osuvat kipeimmin AB- ja BC-vyöhykkeellä matkustaville. Kertalipun hinta nousee 2,80 eurosta 3,10 euroon. Kausiliput ja säästölippu kallistuvat 8 prosenttia. Tällöin esimerkiksi 30 vuorokauden kausilipun hinta nousee 65,30 eurosta 70,60 euroon.
Sen sijaan kehyskuntien matkustajille lipunhinnat halpenevat. Esimerkiksi ABCD-vyöhykeen kausiliput maksavat ensi vuonna 23 prosenttia vähemmän, kun kuukausilipun hinta alenee liki 40 euroa 109,70 euroon.
Korotukset iskevät ennen kaikkea heihin, joilla ei ole varaa valita.
Hallitus päätti myös, että lastenvaunujen kanssa voi jatkossakin matkustaa ilmaiseksi. Myös koululaisryhmät saavat vielä ensi vuonna liikkua julkisissa liikennevälineissä maksutta.
HSL on hankalan paikan edessä. Matkustajamäärät ja lipputulot eivät ole palanneet koronan jälkeen entiselleen. Yhä useampi tekee jo pysyvästi töitä osin etänä.
Samaan aikaan menot kasvavat, kun muun muassa polttoaine ja sähkö kallistuvat. Isot ja sisänsä matkustajille lisäarvoa tuovat hankkeet, kuten joulukuussa liikennöintinsä aloittava länsimetro ja tammikuussa 2024 valmistuva raidejokeri vievät rahaa.
HSL:llä ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin lipunhintojen korottaminen tai palveluverkon tarkastelu. Tällöin säästöjä olisi jouduttu hakemaan joitain linjoja lakkauttamalla tai aikatauluja harventamalla.
Kolmas, yhdessä kuntien kanssa tehtävä vaihtoehto olisi ollut niin sanotun kuntaosuuden korottaminen. Jäsenkunnat, Vantaa mukaan lukien, maksaa HSL:lle, jotta julkisen liikenteen palvelut saadaan järjestettyä. Kuntien maksamat osuudet kattavat lipputulojen lisäksi ison osan HSL:n rahoituksesta.
On selvää, että kallistuvat hinnat ja esimerkiksi Länsi-Vantaalla kritiikkiä herättänyt linjastouudistus tuskin houkuttelevat uusia ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Samaan aikaan on hyvä tiedostaa, että kallista se on yksityisautoilukin. Suolaiset lipunhinnat iskevät siis ennen kaikkea heihin, joilla ei ole varaa valita, millä matkustavat.