Helsingin seudun liikenteen (HSL) lipun hintoja suunnittelevilla ja niistä lopulta päättävillä poliitikoilla kuntayhtymän hallituksessa oli hiljattain ehkä vuoden kinkkisin tehtävä. Ei käy kateeksi.
Kaikkia ei voi miellyttää ja usein kuuluvimpaan ääneen valittavat ne, joille hintojen korotukset eivät merkitse mitään eli keski- ja suurituloiset, ja ne joilla jo on alueen kaikkein parhaimmat joukkoliikenneyhteydet.
Aihetta valitukseen on, mutta että hinnat nousivat "dramaattisesti" ensi vuoden alussa ei kyllä pidä paikkaansa. Esimerkiksi 30 vuorokauden AB- ja BC-lippujen tuleva hinta on 70,60 euroa ja korotusprosentti 8. Se on 5,30 euron korotus kuukaudelta. Lipun vuorokausihinnaksi tulee 2,35 euroa. Aika kohtuullista, vai mitä?
Jatkuvalla säästötilauksella lipun hinta on vieläkin edullisempi, 58,80 euroa kuukaudessa. AB-lipulla esimerkiksi vantaankoskelainen hurauttaa Helsingin keskustaan.
Kuulostaako reilulta?
AB- ja BC-vyöhykkeiden kertalippujen hinta nousee vähän enemmän, 11 prosenttia, 2,80 eurosta 3,10 euroon.
Jopa hinnanalennuksia on luvassa D-vyöhykkeen asukkaille muun muassa Sipoossa ja Siuntiossa eli HSL-alueen reunoilla. Sieltä A-vyöhykkeelle kertalipulla matkustava pulittaa ensi vuonna 4,50 euroa, kun se nyt maksaa 5,70. Siinä on huima 21 prosentin alennus. Myös kausilippujen hinnat laskevat jopa 23 prosenttia. 30 vuorokauden lippua maksaa 109,70 euroa.
Hyvin ymmärrän Tikkurilasta A-vyöhykkeelle matkustavien katkeruuden, sillä Vantaan hallinnollinen keskus kuuluu C-vyöhykkeeseen ja ABC-vyöhykkeen 30 päivän lippuun tuli 30 sentin! alennus ja maksaa 99,40 euroa. Kertalipun hinta pysyy nykyisellään 4,10 eurossa.
D-vyöhykkeeltä Helsingin päärautatieasemalle voi kertyä matkaa noin 50 kilometriä ja C-vyöhykkeeltä Tikkurilasta 15 kilometriä, mutta kertalipun hinnassa on vain 40 sentin ero. Kuulostaako reilulta? Minusta ei, enkä asu Tikkurilassa.
Ymmärrän, että HSL haluaa kannustaa kauempaa asuvia joukkoliikenteen käyttäjiksi edullisilla hinnoilla. Mutta en usko, että vain aamuvarhaisen ja iltapäivän muutamat bussivuorot edullisesta hinnasta huolimatta houkuttelevat joustavaan yksityisautoiluun tottuneita pois ratista. Toivon olevani väärässä.
Enkä ymmärrä, miksi lipunhintoja laskettiin lainkaan, kun HSL kamppailee taloudellisissa vaikeuksissa koronan jäljiltä ja liikennöintikustannusten nousun vuoksi.
Palataanpa vielä Tikkurilaan. Vyöhykejako on ollut käytössä keväästä 2019. Vyöhykerajoista päätettäessä Vantaata edustavat poliitikot yrittivät saada Tikkurilaa B-vyöhykkeelle, mutta se ei onnistunut. Olisiko seuraavaksi aika siirtää Tikkurila sille kuuluvalle vyöhykkeelle, sillä ihan heti ei taida olla tulossa tasatariffia, jolla koko HSL-alueen matkat maksaisivat kaikille saman verran.
Kolumnia korjattu 16.11. Vantaankoskelaisen lippu Helsingin keskustaan ei ole BC vaan AB.