Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Mielipide | Miksi kaikki soteasiat pitää hoitaa verkossa? – "Kaikki luukut ja reitit on laitettu kiinni"

Palvelut on siirretty saavuttamattomiin sähköiseen asiointipalveluun Maisaan ja potilastiedot hävitetty Apottiin, kirjoittaja harmittelee.

Terveyspalvelujen perustehtävä on edistää kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia ennalta ehkäisemällä ja hoitamalla sairauksia. Näin kauniisti kerrotaan satuja kunnan palveluiden nettisivuilla.

Omaishoitajan ja hoidettavan asiakkaan tai potilaan näkökulmasta kaikilla osa-alueilla, niin terveyspalveluissa kuin myös sosiaalipalveluissa, on todellisuudessa ajettu kovaa päin seinää, palvelut on romutettu täydellisesti ja useat näitä palveluita käyttävät on jätetty palveluiden ulkopuolelle oman onnensa nojaan.

Palvelut on siirretty saavuttamattomiin sähköiseen asiointipalveluun Maisaan ja potilastiedot hävitetty Apottiin. Terveyspalveluihin ei saa yhteyttä eikä aikoja, sosiaalipalveluihinkaan ei saa enää yhteyttä, kaikki luukut ja reitit on laitettu kiinni.

Omaishoitajana joudun asioimaan viikoittain tai jopa päivittäin näissä viranomaisissa toisen vammaisen ikäihmisen puolesta. Palvelut on heitetty Maisaan, puhelimitse asiointi on tehty mahdollisimman vaikeaksi - yhteystietoja on käytännössä vaikea löytää, koska ne on tarkoituksellisesti piilotettu. Suoraan oikeille henkilöille tai yksiköille ei yhteystietoja tietenkään ole, puhelinlinjoilla saa roikkua tuntikausia...Se maksaa rahaa ja aikaa.

Esimerkkinä kiireellinen akuutti hammaslääkäriajan varaus, jossa kiireelliseen soittopyyntöön vastattiin kolmen viikon kuluttua soittopyynnöstä. Kohtuutonta viivästystä vain pahoiteltiin.

Eilen jonotin Martinlaakson terveyskeskuksen ajanvaraukseen, jossa odotin 59 minuuttia kiireellisen lääkärikonsultaation vuoksi. Sairaanhoitaja totesi, että linjalla odottaa minun jälkeen vielä 112 asiakasta. Sain sentään asiani eteenpäin ja hoidettua.

Tänään jonotin sosiaalihuollon palveluihin tunnin ja 10 minuuttia, olin linjalla kuudes puhelun alkaessa. Vastannut asiakaspalvelija pyysi laittamaan palautetta kirjaamoon. Yli tunnin jonotus osoittautui siis turhaksi, kun puhelimeen vastannut asiakaspalvelija totesi, että yksikön sosiaalityöntekijöille ei anneta suoraa yhteyttä ja asia pyydettiin hoitamaan Maisassa tai valittamalla.

En voinut jättää edes soittopyyntöä päätöksen tehneelle sosiaalityöntekijälle. Sain sentään esimiehen yhteystiedot, jonka puoleen todellakin aion kääntyä ja antaa palautteeni myös toimimattomasta ja huonosta palvelusta.

Näinkö edistetään kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia ja helpotetaan ihmisten asiointia? Näinkö palvellaan erityisryhmään kuuluvia asiakasryhmiä?

Terveyskeskuksissa ei ole enää palvelupisteitä, sosiaalihuoltopalvelut on keskitetty, palvelupisteet poistettu, puhelinpalvelut ajettu alas. Kaikki on siirretty verkkoon, mutta yli 60-vuotiaat it-taidottomat, sairaat, vammaiset, ulkopuolista apua tarvitsevat eivät pysty asioimaan siellä, eikä sitäkään kautta palvelua saa.

Maisan kauttakaan yhteydenottopyyntöihin ei vastata oikeaan aikaan. Näiden palveluiden saamiseksi täytyy olla selviytyjä, taistelija ja riittävän terve. Moni väsyy ja luovuttaa!

Tuskastunut ja väsynyt omaishoitaja