Ei minua haittaisi bussin vaihtaminen tai vaikkapa se vartin pitempi matka-aika kunhan ylipäänsä pääsisin sinne, minne olen menossa, kirjoittaja harmittelee.
Länsi-Vantaan linjamuutos on puhututtanut viime aikoina. Ylästön linjat ovat saaneet paljon huomioita, mutta vähemmälle huomiolle on jäänyt linjan 616 kohtalo.
Linjaa nimittäin 616 uudistettiin linjauudistuksessa niin, ettei sitä enää ole. Tilalle ei myöskään tuotu korvaavaa linjaa.
Kyseinen linja oli ainoa, joka kulki Åbyn työpaikka-alueelle. Seudulle, jota mainostetaan kasvavana alueena, jonne on jo rakennettu uusia toimitiloja ja joihin joukkoliikennettä luvattiin vahvistaa. Seudulle, jossa ei ole liiemmin kevyenliikenteen väyliä ja josta jopa HSL:ltä myönnettiin, ettei kävely-yhteys esimerkiksi Kivistöstä mutkaista ja kapeaa Kivistönkorventietä ole "ideaali".
Linjaa 616 uudistettiin niin, ettei sitä enää ole.
Lähin työpaikkaani oleva pysäkki on nyt reilun kilometrin päässä. Sehän ei itsessään kuulosta kovin pahalta? Sinne päästäkseni minun täytyy kuitenkin ensin ajella Tammistosta vastakkaiseen suuntaan Martinlaaksoon ja vaihtaa vuoroon, joka kulkee puolen tunnin välein.
Tällä tavalla matka-aika tuplaantuu aikaisemmasta noin puolesta tunnista yli tuntiin. Olisin käytännössä paljon nopeammin perillä, jos unohtan Martinlaakson maisemakierroksen ja kävelen osan matkasta.
Käveleminen on toki terveellistä, mutta kaikissa säissä ja kaikkia työhön tarvittavia välineitä kantaen ei välttämättä aina erityisen mielekästä. Liikenneturvallisuudesta, omasta terveydentilasta ja katujen kunnossapidosta nyt puhumattakaan.
Ymmärrän tietenkin, ettei kaikille voida järjestää joukkoliikennematkoja suoraan ovelta ovelle. Ei minua haittaisi bussin vaihtaminen tai vaikkapa se vartin pitempi matka-aika kunhan ylipäänsä pääsisin sinne, minne olen menossa.
Kun HSL tarjoaa alueelle pelkkää ei-oota ja monipuolisia kävelyreittejä, ei se joukkoliikennettä järjestävänä tahona enää tee ydintehtäväänsä. Minun ei yksinkertaisesti enää kannata maksaa HSL:lle "palvelusta", jossa itse suoritan siitä hyvän osan omin jaloin.
Samaan aikaan HSL tuskailee matkustajakatoa ja lipputulojen pienentymistä.
Minulla on tähän radikaali ehdotus: järjestäkää bussilinjoja paikkoihin, joihin matkustajien tarvitsee päästä. Esimerkiksi edes se yksi ruuhkavuoropari vanhan 616 linjalle.
Reippailija