Kirjoittajan mukaan Länsimäen julkisen liikenteen yhteydet eivät ratikan rakentamisen myötä muuttuisi paremmaksi.
Suvi Karhu totesi kirjoituksessaan (VS 22.4.), että ratikka ei parantaisi liikkumista Vantaalla. Juuri näin asia on. Ratikka ei toisi mitään myönteistä ainakaan Rajakylän ja Länsimäen asukkaiden liikenneyhteyksiin.
Nykyisin täältä pääsee bussilla 570 (ja kahdella harvemmin kulkevalla bussilinjalla) muutaman minuutin matkan verran Mellunmäen metroasemalle. Ratikka kulkisi samaa reittiä ja pysäkkejä olisi yhtä harvassa. Mellunmäen metroaseman yhteydessä ei ole minkäänlaista kauppakeskusta, joten siihen saapuminen merkitsee aina liikennevälineen vaihtoa.
Lisäksi tulisivat raideliikenteen ongelmat, joista metronkäyttäjillä on jo runsaasti kokemusta: harvennettu vuoroväli teknisen vian, henkilöstöpulan, ilkivallan, henkilövahingon tai vaihdevian vuoksi. Pahinta on, kun liikenne joudutaan kokonaan keskeyttämään esimerkiksi raidevahingon vuoksi, jolloin radalla ei kulje yksikään juna.
Myös lähijunaliikenteessä on usein vastaavanlaisia ongelmia.
Tällaista ei tapahtuisi bussiliikenteessä: jos yksi bussi hyytyy, seuraava kulkee ja jos bussin reitillä on joku liikenne-este, bussi pystyy kiertämän sen.
Lisäksi ratikkaliikenne aiheuttaa melusaastetta ja sen rakentaminen tuhoaa ympäristöä. Se on myös kohtuuttoman kallista, olemattomiin hyötyihin nähden järjetöntä tuhlausta.
Ihmettelen myös monia mielipidekirjoituksia, joissa kadehditaan Itä-Vantaan julkista liikennettä. Täältä Länsimäestä ei pääse eikä tulisi pääsemään ratikallakaan Mellunmäen metroasemaa pidemmälle. Ei yhtäkään bussivuoroa edes Itäkeskukseen, puhumattakaan Helsingin keskustaan menevistä linjoista.
Länsi-Vantaalta on päässyt iät ja ajat junalla Helsingin keskustaan. Myös monilla bussilinjoilla näyttää olevan suoria reittejä sinne.
Länsimäkeläinen